Waarom een flitspeiling op Facebook even betrouwbaar is als een gewone enquête.
15 juni 2018 

Waarom een flitspeiling op Facebook even betrouwbaar is als een gewone enquête.

We zien dat de sociale media, en vooral Facebook, vandaag het online dorpsplein zijn. We kunnen daar 65 à 70% van de inwoners van een gemeente of stad bereiken, meer dan via eender welk ander medium.

Facebook is hét sociaal media kanaal waar je zowel alle lagen van de bevolking als alle leeftijdscategorieën kunt bereiken. Na de flitspeiling weegt een statistisch bureau de resultaten, om te verzekeren dat de uitkomsten representatief zijn.

 

Een flitspeiling is niet zomaar een post of poll op Facebook

Een flitspeiling op Facebook is niet ‘gewoon’ een post op Facebook en mensen laten reageren. We nemen zo’n bevraging echt wel serieus.

Een flitspeiling op Facebook is niet ‘gewoon’ een post op Facebook en mensen laten reageren. We nemen zo’n bevraging echt wel serieus.

Via een “dark post” richten we de advertentie met de vragenlijst gericht in de tijdlijn van de inwoners van een stad of een gemeente.  Een dark post is een bericht dat niet op de tijdslijn van de Facebookpagina verschijnt maar speciaal voor de advertentie is opgemaakt en verder niet online te vinden is.
Zodra we voldoende respondenten (meestal méér dan 1000 op paar uur tijd) bereikt hebben stopt de advertentie (zo vermijden we ‘manipulatie’).
Vervolgens gaan de antwoorden naar een statistisch bureau, daar worden ze gewogen om representatief te kunnen zijn,
Op deze manier kunnen we sneller dan bij andere enquête-manieren veel mensen bereiken, antwoorden ontvangen en ook snel de resultaten verwerken.

Bij de bevraging stellen we ook steeds bijkomende demografische vragen, zodat er een weging kan gebeuren met de demografische gegevens van de stad of gemeente waar we de bevraging uitvoeren.
Dit voorkomt vertekende of scheefgetrokken resultaten en zorgt ervoor dat je representatieve uitspraken kunt doen.  

 

Razendsnel respons om representatief te zijn

De peiling is echt een flits, dat gaat heel snel. Op 6 uur tijd hadden we in stad Brugge 1480 ingevulde enquêtes. Daarna stoppen we de advertentie en rekenen we antwoorden die nadien zijn toegevoegd niet meer mee.

Dan begint het analyseren, wegen en heel snel nadien bezorgen we de gewogen resultaten.

Het gaat dus allemaal veel sneller, je bereikt snel de doelgroep en verzamelt snel de antwoorden. Dat is dus een pak innovatiever dan de klassieke manieren van bevragen.

Zelf al aan een flitspeiling gedacht?

Zo kan je heel snel bevragen wat inwoners van bepaalde topics vinden, meningen bevragen, de woorden van de mensen leren kennen en zo.

Samen een flitspeiling organiseren? Je vindt alle info hier.

Over de schrijver