Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Waarom actief zijn op LinkedIn? Wat kan je er mee bereiken?

LinkedIn, het professioneel sociaal netwerk wordt steeds populairder. Sinds het kanaal 2 jaar geleden werd overgekocht door Microsoft is er veel geïnvesteerd om LinkedIn verder uit te bouwen tot de belangrijkste online ontmoetingsplaats voor professionals. In dit blogbericht geef ik 5 redenen waarom actief inzetten op LinkedIn een goed idee is. 

1. ‘Link’ met jouw professionele doelgroep

Méér dan 3,5 miljoen Belgen hebben een profiel op LinkedIn. Dit sociaal netwerk staat op de negende plaats in het rijtje van sociale mediakanalen. Het kanaal  is niche en uiterst geschikt om op een professionele manier te connecteren met relevante personen. Niet alleen werknemers en werkgevers vinden er elkaar terug, ook collega’s, sectorgenoten, studenten, ondernemers, experts, enzovoort kan je hierop terugvinden.

2. Mensen kunnen jouw organisatie volgen op LinkedIn

Op LinkedIn heb je, net zoals de meeste sociale mediakanalen, de mogelijkheid om een bedrijfspagina te maken. Zo maakten reeds meer dan 50 000 bedrijven of organisaties zo’n bedrijfspagina aan. Hierop kan je relevante content delen met jouw doelgroep, jouw expertise als organisatie uitspelen, interactie aangaan en vacatures plaatsen.

3. Adverteren op LinkedIn geeft succesvollere conversies dan Facebook

Wist je dat je op LinkedIn kan adverteren? En wist je ook dat LinkedIn meer kwaliteitsvolle leads oplevert dan bijvoorbeeld Facebook?

Hoe komt dit?

LinkedIn laat gebruikers toe om zeer specifiek op bedrijf, sector, functie … te gaan adverteren. Zo target je de doelgroep die je wil bereiken. Concreet voorbeeld: je wil graag in Vlaanderen en Brussel, binnen de overheid de HR-directeurs bereiken met minstens 10 jaar ervaring:

Zo baken je heel specifiek jouw doelgroep af en stuur je hen een relevante boodschap. 

4. Deel expertise met gelijkgestemden in een LinkedIn-groep

Maak gebruik van LinkedIn groepen om je kennis in te delen. Zoek naar relevante groepen in het vakgebied van je potentiële klanten en naar groepen in je eigen vakgebied. Op die manier kan je makkelijk ‘prospects’ gaan targeten die geïnteresseerd zijn in jouw boodschap.

5. LinkedIn als sales generator?

Als je het bovenstaande ter harte neemt kan LinkedIn een heel succesvolle “sales” generator zijn.

Maar we zien de dag van vandaag dat de meeste professionals op LinkedIn maar een fractie van de mogelijkheden die het kanaal te bieden heeft gebruiken. Bij de meeste mensen is hun LinkedIn profiel hun CV of online visitekaartje, terwijl wie LinkedIn correct inzet, er heel veel kan uithalen. Ook succesvolle sales. 

Hoe doe je dit?

Laat ons beginnen met de basis, namelijk het persoonlijk profiel op LinkedIn. Dit kan bij veel mensen nog geoptimaliseerd worden. Wil je graag weten hoe je dit doet? Goed nieuws! Op 2 april gaat collega Anissa hier dieper op in in haar online expertsessie: LinkedIn voor zakelijk gebruik. 

Dit komt aan bod:

  • Waarom LinkedIn niet mag ontbreken in jouw communicatiestrategie 
  • Wat is een profiel op LinkedIn en hoe werkt het? 
  • Welke informatie kan je toevoegen aan een profiel op LinkedIn? 
  • Hoe optimaliseer je een profiel en word je gevonden? 
  • Hoe kan je via een profiel jouw expertise uitspelen?
  • Hoe connecteren met de juiste mensen? 
  • Je krijgt ook heel veel tips, tricks en inspiratie.  
  • Doorheen heel deze online expertsessie kan je vragen stellen. 

Interesse om deze online expertsessie te volgen en zo de eerste stappen te zetten naar succesvolle sales?