Wij gebruiken cookies
Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Updates uit Sociale Medialand: voortaan krijgen nieuwszenders een eigen plekje op Facebook

Opvallend nieuws uit de VS. Facebook gaat een partnerschap aan met CNN, Fox News, ABC en andere nieuwszenders om voortaan eigen, exclusieve nieuwsprogramma’s te maken. Facebook financiert de programma’s en zullen dus alleen op Facebook te zien zijn, niet op de televisie. Toch zullen de programma’s de eerste periode dezelfde tone-of-voice hebben als op de televisie. Heel wat bekende gezichten van de nieuwszenders zullen er te zien zijn.

Het offensief van Facebook is onderdeel van het charme-offensief van Facebook, om de credibiliteit van het sociale medium weer wat te verhogen na alle ophef rond Cambridge Analytica en fake-news rond verkiezingen.

Post rechtstreeks op je Facebook-verhaal

De verhalen-functie (Stories) is heel populair op Instagram, maar ook Facebook wil nu dat zijn gebruikers meer verhalen online zetten. In de verhalen vind je foto’s en video’s die maar 24 uur beschikbaar blijven voor je volgers. Heel wat sociale mediaspecialisten zijn het erover eens dat verhalen wel eens heel populair kunnen worden en die boot wil Facebook absoluut niet missen. Verhalen is al langer beschikbaar op Facebook, maar tot nog toe bleef het aantal geposte verhalen hierop beperkt. Wie verhalen wou gebruiken, die greep naar Instagram of Snapchat.

Om zijn gebruikers nu nog wat extra te stimuleren om de verhalen op Facebook te gebruiken, is het voortaan mogelijk om vanuit de tijdlijn rechtstreeks op je verhaal te posten. Als je een foto of video plaatst op je tijdlijn, krijg je voortaan meteen de optie te zien om de foto, video of tekst gewoon op je verhaal te plaatsen.

En de strategie werkt alvast, er wordt plots veel meer gepost op de Facebook-verhalen.

Doorgestuurde WhatsApp’jes gelabeld

WhatsApp heeft een nieuwe bèta-versie, dus testversie, gelanceerd en daarin zit een handige nieuwe functie. Voortaan krijgen berichten die je doorstuurt het label ‘forwarded’, zodat op deze manier duidelijk wordt dat je een doorgestuurd berichtje hebt ontvangen. Je kunt je wel voorstellen dat dit in het verleden al eens voor problemen zorgde, want een doorgestuurd bericht werd al eens vaak gezien als een origineel bericht van de afzender. En dat was niet altijd even handig… Zeker als het om phising-berichtjes ging bijvoorbeeld. Voorlopig alleen dus in de bèta-versie van de Android-app van WhatsApp.