Updates uit Sociale Medialand: tieners laten Facebook vallen en verkassen massaal naar YouTube en Snapchat
04 juni 2018 

Updates uit Sociale Medialand: tieners laten Facebook vallen en verkassen massaal naar YouTube en Snapchat

Vanuit de VS kwam er slecht nieuws voor Facebook. Daar laten de tieners het sociale netwerk massaal vallen. Nog slechts 51% van de tieners gebruikt nog Facebook. Drie jaar geleden was dat nog 71 procent. Dat het in België nog niet zo’n vaart loopt, bewijzen de cijfers van Apestaartjaren een aantal weken geleden. Daaruit bleek dat ruim 80 procent van de Vlaamse jongeren vandaag nog Facebook(-Messenger) gebruikt.

Waar gaan de jongeren dan wel naartoe tijdens hun online uren? Blijkt dat 85% van de jongeren actief is op YouTube en 72% op Instagram. En, zoals uit het Vlaamse Apestaartonderzoek ook al bleek, vooral Snapchat is aan een revival bezig: 69% van de jongeren in de VS is erop actief.

Inloggen met Snapchat op andere sites

Hoe meer actief we zijn op het internet, hoe meer logins en paswoorden we moeten onthouden. Hoe handig is het niet dat je op sites en apps kunt inloggen met je Facebook- en Google-account? En net daarom werkt Snapchat momenteel ook aan een functie om via je Snapchat-account op externe sites en apps in te loggen.

Snapchat zou het ook mogelijk maken om je Bitmoji mee te nemen naar die andere sites, als sticker bijvoorbeeld. Op die manier wil het bedrijf achter Snapchat nog meer mensen aanmoedigen om een Bitmoji aan te maken.

Maak van je Facebook-groep een ‘social learning’-groep

De groepen-functie van Facebook heeft er een nieuwe optie bij: social learning. Als je bij ‘soort groep’ aanduidt dat het om een ‘social learning’ groep gaat, dan krijg je er links een extra tabblad ‘Eenheden’ bij. Daarmee kun je een agenda maken met geordende berichten, bronnen op thema en categorie sorteren, groepsdeelname volgen en mensen iets nieuws helpen leren.

Over de schrijver