Snapchat is niet dood!

Deze week werd het nieuwe rapport van Apestaartjaren voorgesteld; een rapport dat jaarlijks peilt naar de digitale leefwereld van jongeren. Ook wij waren bij de voorstelling aanwezig, en dit is wat wij onthouden.

Snapchat is niet dood

Eerst en vooral is Snapchat niet aan het leeglopen bij de jongeren. De app groeide in de afgelopen 2 jaar met 9 procent en heeft nu een aandeel van 79%. Volgens het onderzoek zijn vooral de oudste groep jongeren, 16-18 jarigen, maandelijks actief op SnapChat (85%).

Een ander kanaal dat enorm is gegroeid bij jongeren van 12-18 jaar is Instagram. Het kanaal is met maar liefst 19% gegroeid in de laatste 2 jaar! Ook daar is 79% van de jongeren maandelijks actief op Instagram.

Daarmee komen Instagram en Snapchat heel dicht bij het aandeel van Facebook. Daar is ‘slechts’ 82% van de jongeren nog op actief. Facebook gaat er in de laatste 2 jaar 5% op achteruit. Het gebruik van het kanaal is bij jongeren ook eerder passief. Ze posten niet veel meer op Facebook, het is gewoon handig om een account te hebben.

Ook YouTube blijft stijgen bij de jongeren, + 15% jongeren heeft een actief YouTube-account. 77% van de jongeren is momenteel actief op het videoplatform.

SMS versus ‘Social Messaging’

Facebook Messenger volgt het versturen van sms’en op de voet maar privéberichten worden momenteel nog het meest verstuurd via sms. Beide kanalen werden wel minder gebruikt in de afgelopen 2 jaar in vergelijking met het rapport van 2014-2016.

De grootste stijging zien we bij de Instagram privéberichten en WhatsApp. Jongeren gaan gesprekken voeren over verschillende kanalen en ze gaan de verschillende kanalen ook door elkaar gebruiken.

Wil jij als ouder meer leren over hoe Snapchat werkt? Wij leggen alles wat je over Snapchat moet weten uit in een online video van 45 minuten, die je kunt bekijken wanneer en waar je maar wilt. Hier vind je er meer info over!

Over de schrijver