Page content

article content

Stad Mechelen zet zijn netwerk in voor een gebruiksvriendelijkere website

Websites kunnen vaak tot ergernissen leiden. Ze zijn niet afgestemd op hun doelpubliek, zijn gebruiksonvriendelijk en je raakt verdwaald in eindeloze loops van informatie. Wat velen niet beseffen, is dat juist dat doelpubliek, met al zijn ergernissen, een goudmijn aan informatie biedt. Stad Mechelen heeft dit wel begrepen. Zij deden een oproep via hun sociale media om hun website te testen. 

 

Op 27 juni 2016 lanceerde de Stad Mechelen een nieuwe website die een frissere look moest hebben, maar vooral gebruiksvriendelijker moest zijn. Ook al viel de website regelmatig in de prijzen en had deze een appreciatie van meer dan acht op tien, er was nood aan vernieuwing. Zeker in de steeds veranderende maatschappij van vandaag.

Een belangrijke vernieuwing van de website was het responsive design. Hierdoor past de website zich volledig aan aan het scherm waarmee de gebruiker de website bezoekt. Smartphones en tablets kunnen hierdoor de website gemakkelijk raadplegen en bekijken, wat zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring.

Een andere vernieuwing zijn de ‘toptaken’. Dit zijn de pagina’s die veel bezocht worden en daardoor een centrale plaats krijgen op de website. Op basis van het aantal bezoekers en dus de populariteit van de pagina’s, zullen deze worden aangepast.

Het bleef niet alleen bij het ontwerpen van een nieuwe website, de stad was vastberaden om een product te leveren op maat van zijn gebruikers. Zo hielden ze bij het bouwen van de website niet alleen rekening met de laatste trends op het vlak van gebruikservaring en design, ze vroegen gebruikers mee te doen aan een onderzoek rond de nieuwe website en zijn gebruiksvriendelijkheid.