Succesvol adverteren op Facebook, hoe begin ik eraan?
07 januari 2019 

Succesvol adverteren op Facebook, hoe begin ik eraan?

Steeds meer organisaties adverteren op Facebook. Dit is volgens ons een goed idee, want adverteren op Facebook biedt heel wat mogelijkheden. We geven graag 5 redenen waarom het ook relevant is voor jouw organisatie:

1. Bereik de juiste doelgroep

Het organisch bereik daalt op Facebook, waardoor niet al jouw fans en volgers jouw posts zien. Facebook verandert regelmatig zijn algoritme en dit zal altijd invloed blijven hebben op jouw bereik.

Wie gaat adverteren op Facebook kan op basis van locatie, demografische gegevens en interesses een specifieke doelgroep afbakenen en krijgt ook de garantie dat die doelgroep wordt bereikt. 

Wil je als organisatie bijvoorbeeld alleen maar mensen binnen een bepaalde locatie bereiken? Dit kan heel makkelijk en je krijgt ook jouw potentieel bereik te zien:

Daarnaast laat Facebook ook toe om bestaande data zoals websiteverkeer, e-mailadressen of betrokkenheid op jouw Facebookpagina te importeren in Facebook, waardoor je ook deze mensen opnieuw kan bereiken op Facebook. Retargeting heet dit.

2. Bereik nieuwe mensen

Facebook laat ook toe om volledig nieuwe doelgroepen te maken. Dit doet Facebook op basis van een ‘vergelijkbare doelgroep’. Facebook stelt zelf een doelgroep samen van mensen die je nog niet bereikt en die grote gelijkenissen vertonen met bestaande klanten. Hiervan denkt Facebook dat zij relevant zijn voor jou (en omgekeerd).

3. Adverteren op Facebook is meer dan alleen op Facebook

Weet dat wanneer je adverteert op Facebook jouw advertentie niet alleen getoond wordt op Facebook, maar ook op Instagram, het doelgroepnetwerk en in Messenger. Dit jaar komt er ook nog WhatsApp bij! 

Facebook biedt heel wat mogelijkheden om jouw advertenties op te tonen. Elke plaatsing heeft zijn voor-en nadelen. Maar wat is de juiste keuze? Op welk platform plaats je best jouw advertentie? Recent organiseerden we een webinar: adverteren op Facebook, hoe begin je eraan?  Hierin werd getoond hoe je zelfstandig een Facebookcampagne opzet en waar je jouw advertentie het best plaatst.  De opname van dit webinar is beschikbaar in Someflex!

4. Goedkoop

Wist je dat adverteren op Facebook heel goedkoop is? Toch als je vergelijkt met het maken, bedrukken en verspreiden van klassieke flyers. Adverteren op Facebook kan vanaf 1 euro per dag/looptijdbudget (afhankelijk van welke marketingdoelstelling je kiest).

5. Meten is weten

Na het activeren van jouw advertentie wil je graag weten wat de opbrengst is. Hoeveel mensen heb je bereikt? Hoeveel weergaven had je video? Hoeveel mensen hebben doorgeklikt (CTR) op je advertentie? Wat is de relevantiescore?

Facebook biedt in advertentiebeheer een mooi statistisch overzicht waar je cijfermatig kan zien hoe goed – of minder goed – jouw advertentie scoort. Adverteren is een spel van meten en bijsturen om jouw boodschap tot bij de juiste doelgroep te krijgen.

Adverteren op Facebook kan heel succesvol zijn. Maar het begin je eraan? 

Op maandag 21/1 om 20 uur en op dinsdag 22/1 op 11 uur organiseerden we een webinar hierover. In 1 uur kon je leren wat adverteren op Facebook is en wat de mogelijkheden zijn. Ook zelfstandig een Facebookcampagne opzetten en de belangrijkste parameters om jouw campagne te meten, kwamen aan bod.

Herbekijk de opname in Someflex.

Ben je lid van SOMEFLEX? Dan is dit webinar GRATIS inbegrepen!
Nog geen lid van SOMEFLEX?

Wil je meer leren dan alleen adverteren op Facebook?
Behoefte aan meer kennis over de verschillende sociale mediakanalen maar ook gratis tools om zelf content te maken?
Dan is Someflex zeker iets voor jou 💪

Over de schrijver