Advertenties op Facebook zijn goedkoop en makkelijk op te zetten, maar werken ze ook echt?
Pastinaak
Dit is ook een vraag die VRT-journalist Tim Verheyden zich afvroeg. Voor zijn nieuwe reportage ‘Facebook en ik’ deed hij de test. Wat is het effect als je Pastinaak promoot op Facebook naar een specifieke doelgroep? Als locatie werd Eeklo gekozen, meer specifiek iedereen die in een straal van 5 kilometer rond de Kerkstraat woont. Om de doelgroep nog gerichter te maken, koos hij voor vrouwen die interesse hebben in ‘Dagelijkse Kost’. Vrouwen met interesse in fastfood zoals McDonald’s werden uitgesloten.
Wat krijg je dan?
Volgens de test van de VRT werd er meer pastinaak verkocht. In sommige winkels tot zelfs 5 keer meer.
Aan wat ligt dit?
Het succes van deze advertentie is te wijten aan 2 factoren:
1. De boodschap
VRT heeft in dit onderzoek heel hard ingespeeld op de gezonde boodschap. Gezonde voeding spreek mensen aan. Dit zorgt voor een aantrekkelijke boodschap waardoor mensen getriggerd zijn.
2. Push naar de juiste doelgroep
Naast een aantrekkelijke boodschap heb je ook een juiste doelgroep nodig om jouw bericht naar te versturen. Door te adverteren op Facebook kan je die doelgroep tot op de kilometer heel gericht afbakenen. Dit heeft Verheyden – samen met een communicatiebureau – ook gedaan. Ze hebben Eeklo gekozen, maar dit kon evengoed bijvoorbeeld Tielt zijn. Wat sterker is, zijn het geslacht (vrouwen) en de interesses waarop ze getarget hebben. Zo kwamen ze uit bij een doelgroep die interesse heeft in gezonde voeding en die geneigd zijn om pastinaak te kopen.
Het resultaat leidde ook tot meer verkoop. Advertentie geslaagd!