arrow_drop_up arrow_drop_down
17 januari 2019 

Hoe lokaal adverteren op Facebook? Op buurt- en wijkniveau?

Adverteren op Facebook biedt heel wat voordelen. Zo kan je heel gericht een boodschap naar een doelgroep sturen. Maar wist je dat die doelgroep tot op 1 kilometer gericht kan afgebakend worden? 

Superlokaal adverteren!

Bij het afbakenen van jouw doelgroep in advertentiebeheer kan je jouw straal aanpassen tot op 1 kilometer nauwkeurig.* Hierdoor kan je jouw boodschap naar een specifieke locatie sturen waarbij alleen de mensen die bijvoorbeeld wonen op die locatie, jouw boodschap zien.

* Facebook heeft voldoende data nodig. In kleine gemeenten of dunbevolkte locaties zal dit niet altijd mogelijk zijn.

Een concreet voorbeeld. Ik wil graag iedereen bereiken die in een straal van 1 kilometer rond de markt van Tielt woont:

Voor wie is dit handig?

Voor heel veel bedrijven en organisaties zoals:

1. Lokale handelaars

Als lokale handelaar is het een zegen om jouw boodschap tot bij de inwoners van jouw stad of dorp te sturen, toch? Inwoners uit een andere stad zijn vaak niet relevant voor jou.

Deze week kreeg ik onderstaande advertentie te zien van comedian Xander De Rycke die binnenkort een voorstelling geeft in Tielt. Ik krijg deze advertentie alleen te zien als ik in Tielt ben. Juist ‘getarget’ dus.

2. Lokale besturen

Als lokaal bestuur kan je niet alleen jouw boodschap naar je inwoners sturen. Je kan ook specifieker gaan:

Adverteer op wijk- of buurtniveau en stuur je boodschap gericht naar die mensen. Dit kan heel handig zijn bij het organiseren van een wijkfeest of ander lokaal evenement, bijvoorbeeld.

Lokale wegenwerken? Adverteer op straatniveau en informeer de straten voor wie dit relevant is.

Problemen met vuilnisophaling? Informeer de juiste mensen via Facebook

Alleen de mensen voor wie de informatie relevant is, krijgen jouw boodschap te zien. Dit is de sterkte van adverteren op Facebook! 

3. Politici

Ook voor politici biedt adverteren op Facebook een meerwaarde. Door gerichte afbakening sturen ze hun boodschap tot bij hun kiezer. Maar er is meer. Door gericht op zoek te gaan naar wat mensen ‘liken’ op Facebook, interesses dus, wordt stemgedrag voorspeld. VRT NWS schreef hierover dit artikel.

Door een duidelijke doelgroepanalyse te maken, kun je achterhalen wie wat leuk vindt en die mensen ook targeten.
Dit bovenop alle mogelijkheden om te adverteren op demografische gegevens of locaties.

 

Zelf de mogelijkheden van adverteren op Facebook leren kennen?

Op maandag 21/1 om 20 uur en op dinsdag 22/1 op 11 uur geef ik een webinar hierover. In 1 uur leer je wat adverteren op Facebook is en wat de mogelijkheden zijn. Je leert zelfstandig een Facebookcampagne opzetten en ik overloop de belangrijkste parameters om jouw campagne te meten.

Ben je lid van SOMEFLEX? Dan is dit webinar GRATIS inbegrepen!
Nog geen lid van SOMEFLEX? Dan kan je dit webinar volgen voor 97€ excl. BTWDit webinar heeft plaats in een besloten Facebookgroep en blijft een maand beschikbaar! 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies