arrow_drop_up arrow_drop_down
27 augustus 2019 

Inwoners verwachten dat overheden een restaurant met open keuken zijn (via sociale media)

We merken dat veel organisaties online inzetten op sociale media. Toch blijft het vooral een zendkanaal. De nieuwe generatie inwoners verwacht dat overheden een restaurant met open keuken zijn: transparant, open, interactief, live, realtime en met vertrouwen.

Sociale media als open raam

Mensen en klanten willen vandaag op z’n minst de kans om in interactie te treden. Interactie via de berichten die overheden posten en interactie via het beantwoorden van vragen en meldingen. Als organisatie of bedrijf kan je moeilijk elke dag klanten ontvangen in de werkruimte, maar sociale media kunnen een open raam zijn.

Sociale media zijn een ‘open keuken’ waarlangs mensen zich een beeld kunnen vormen van de – figuurlijke – interne keuken van je organisatie of bedrijf. Of je nu een commercieel product verkoopt of in de non-profit sector actief bent, mensen en klanten zijn nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid wordt hoe dan ook ingevuld, of jij dat nu toelaat of niet. Met speculaties en vermoedens of via het open venster dat je zelf vorm geeft en beter in de hand hebt.  Je bepaalt zelf wat je hierin toont, het straalt openheid uit en creëert meer betrokkenheid. 

Zorg dat er:

  • Interactie is op berichten. Want dat heb je nodig als je wilt scoren in de algoritmes.
  • Een blik achter de schermen getoond wordt. Dat schept vertrouwen en authenticiteit.
  • Meer mensen in beeld komen, voor een persoonlijker en menselijker beeld van de organisatie.
  • Antwoorden komen op vragen. 

Het straalt vertrouwen uit

Gun je doelgroep, klanten en potentiële klanten een blik achter de schermen. Toon op die manier hoe je organisatie of bedrijf transparant werkt. Het straalt vertrouwen uit en illustreert dat je als producent of dienstverlener trots bent op wat je elke dag tot stand brengt. Terechte trots mag je zeker delen, en een goed gebruik van sociale media is het perfecte kanaal daarvoor.

Medewerkers in beeld brengen, persoonlijk vragen beantwoorden en een stuk van je werkwijze toelichten zijn stuk voor stuk zaken die geruststellen. Zo straal je authenticiteit uit en illustreer je transparantie.

Sociale media gebruiken als ‘open keuken’ vergt een bepaalde bereidwilligheid en de juiste instelling, maar het zorgt voor een vertrouwensrelatie op lange termijn. Het is een vorm van openheid, die zich onmiddellijk vertaalt in waardering. Het werkt uitnodigend en zal een aangename sfeer creëren, zowel intern als bij klanten.

Iedereen content creator

Vaak wordt er naar de dienst communicatie gekeken om iets online te plaatsen, terwijl iedereen dit kan, mits goede afspraken natuurlijk. Méér nog, wil je de verschillende kanalen écht laten leven, dan is er nood aan andere en betere content die ook uit andere diensten komt. De communicatiedienst alleen kan niet alle content maken die nodig is om als organisatie op een goede eigentijdse manier te kunnen posten op sociale media.

Het beeld dat je online brengt als organisatie wordt best ook menselijker om echte betrokkenheid te creëren met de doelgroep. Het gaat dus verder dan linken naar artikels op de website of het aankondigen (roeptoeteren) van activiteiten of initiatieven.

Wat als meerdere collega’s content maken van hun expertise, een blik achter de schermen geven, engagement en initiatief tonen… met foto’s en video’s, infographics en GIF’s…?
Of ben je daar bang voor? Medewerkers die plots vanalles posten op sociale media? Want dat willen we niet…

Denk na over jouw sociale media strategie

Een sociale media strategie geeft richting aan wat je wilt bereiken met sociale media, met een policy die het kader schetst. Daarnaast zorgt een contentstrategie voor een concrete aanpak en samenhang tussen welke onderwerpen je vooral (samen) communiceert, wie de content maakt en welk soort content jullie zullen maken (tekst, foto, video, GIF’s, live video…) etc. etc.

Iedereen content-creator en medewerkers activeren als online ambassadeur is the next stepEr is zoveel angst, zoveel koudwatervrees voor deze stap, maar dat is niet nodig. We helpen veel organisaties en kennen inspirerende voorbeelden zoals gemeente KapellenJe investeert best nu in deze open keuken, want binnen tien jaar is het hopeloos te laat. 

Wij helpen graag met Someflex en onze aanvullende diensten, zodat ook jouw organisatie (eindelijk) een restaurant wordt met een open keuken via sociale media.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies