arrow_drop_up arrow_drop_down
15 mei 2019 

Hoe bereik je meer inwoners met sociale media? Zo doen ze het in gemeente Kapellen.

We gingen polsen bij Luk Vilain, medewerker communicatie bij de Gemeente Kapellen, wat het leren van sociale media via Someflex voor een gemeente kan betekenen. Hij overtuigt ons al snel met deze quote “De gemeente is er voor iedereen. Bereik meer inwoners met sociale media.”.

Luk, wat is volgens jou de meerwaarde van sociale media voor een gemeente?

Twee jaar geleden zijn we bij de gemeente Kapellen  gestart met een interne sociale media-werkgroep. Daarin zitten niet alleen collega’s van de communicatiedienst, maar ook van de verschillende vrijetijdsdiensten. Iedere dienst beheert sindsdien, mits de nodige afspraken, haar eigen account(s) en pagina(’s) en dat loont.

De gemeente is er voor iedereen. Vergeleken met andere organisaties hebben steden en gemeenten niet altijd het meest hippe imago. Door te communiceren via sociale media bereiken wij een deel van onze doelgroep die we via klassieke media (infoblad, website) niet zouden bereiken. En ook andersom: via sociale media melden inwoners zaken die anders niet of veel later bij ons zouden worden gesignaleerd.

Welke sociale media actie zou je ook andere gemeenten aanbevelen? 

Vorig jaar kreeg ons infoblad #infokapellen een make-over: sindsdien hebben we een rubriekje #uitinkapellen. Daarin publiceren we foto’s die inwoners met die hashtag op sociale media posten. Dat levert een leuke mix op van opvallende beelden uit eigen gemeente én ook iedere keer positieve reacties, zowel van lezers als van de Kapellenaren van wie we een foto publiceren.

Welke zijn de volgende stappen die jullie willen zetten in sociale media? 

We beseffen heel goed dat sociale media een verhaal is van interactie: enkel ‘zenden’ volstaat niet. Het gesprek aangaan is de boodschap. Als je kijkt hoe mainstream sociale media de voorbije jaren zijn geworden, zal die interactie, webcare, mogelijk het gebruik van chatbots, monitoring (en het aantal collega’s dat zich daarop toelegt) in de toekomst ongetwijfeld toenemen.

Hoe kan Someflex je hierbij helpen? 

Door blijvend de vinger aan de pols te houden… zodat we dat zelf niet moeten doen 🙂 Niemand van onze organisatie houdt zich momenteel voltijds bezig met sociale media: het is eerder een ‘tussen de soep en de patatten’-verhaal. Eén van veel enthousiasme en goodwill ook. We hebben vaak te weinig tijd om ons ergens in te verdiepen: dan is Someflex een dankbaar instrument en handig om in korte tijd toch weer iets op te steken en uit te proberen. In dat opzicht zijn we ook erg benieuwd naar jullie 3 workshops die we binnenkort krijgen. (note: gemeente Kapellen maakt gebruik van de Someflex FlexPlus formule)

Wat vond je ervan om uitgedaagd te worden om de Someflex lessen ook eens in de praktijk om te zetten?

Leuk! Om het met Vermaelens Projects te zeggen: een kleine moeite, voor een wereld van verschil! 🙂

We wensen Luk en zijn collega’s nog veel leerplezier en boeiende gesprekken met de inwoners van de Gemeente Kapellen.

Wil je ook de sociale mediamogelijkheden voor jouw organisatie maximaal benutten en de interactie met jouw doelgroep werkelijk aangaan? Wil je gratis apps leren kennen om creatieve content te maken? Someflex, het online leerplatform met snackable en up-to-date videolessen, is de snelste en leukste manier om jou en jouw collega’s te laten bijleren over sociale media!

Over de schrijver
Na een ruime ervaring op te bouwen in marketing en communicatie gebruik ik nu deze ervaring om de rol van Someflex Community Manager vorm te geven en zo mee te bouwen aan het Socialemediaburo.be verhaal. Het is mijn ambitie om al onze leden te inspireren en te motiveren om sociale media op de nieuwe manier te gaan toepassen. Ik help je het maximale te halen uit jouw Someflex abonnement zodat je snel weet hoe je aan de slag kan gaan. Ik hoor het graag als je tips of vragen hebt om jouw Someflex ervaring nog te verbeteren. caroline@socialemediaburo.be
Wij gebruiken cookies