arrow_drop_up arrow_drop_down
2 december 2019 

Iedereen content-creator in 2020!

Iedereen content-creator en medewerkers activeren als online ambassadeur is the next step op sociale media.  Los van het feit of medewerkers ook online ambassadeurs willen/kunnen/mogen worden, kunnen ze als eerste stap helpen  als content-creator. Dit is namelijk iets eenvoudiger: iedereen beschikt tegenwoordig over de tools (smartphone, apps…) om dit probleemloos te doen.

Er is zoveel angst, zoveel koudwatervrees voor deze stap, maar dat is niet nodig.
Heb vertrouwen en lees snel door, want je kan er veel mee bereiken! 

Toon wie je bent en wat je doet!
Word een restaurant met een open keuken!

Veel organisaties zetten in op sociale media maar gebruiken het toch vooral als zendkanaal of commercieel kanaal. Dat werkt niet online. Stop je zelf met scrollen als je reclame ziet op jouw tijdlijn?  Jouw doelgroep verwacht dat je hen betrekt en bedient als een restaurant met open keuken: transparant, open, interactief, live, realtime en met vertrouwen. Mensen en klanten willen vandaag ook op z’n minst de kans om in interactie te treden. Interactie via de berichten die worden gepost, interactie via het beantwoorden van vragen en meldingen. Als organisatie of bedrijf kan je moeilijk elke dag klanten ontvangen in de werkruimte, maar sociale media kan een venster zijn.  Een ‘open keuken’ waarlangs mensen zich een beeld kunnen vormen van de – figuurlijke – interne keuken van je organisatie of bedrijf. 

Of je nu een commercieel product verkoopt of in de non-profit sector actief bent, mensen en klanten zijn nieuwsgierig.
Die nieuwsgierigheid wordt hoe dan ook ingevuld, of jij dat nu toelaat of niet. Met speculaties en vermoedens, of via het open venster dat je zelf creëert en beter in de hand hebt. Je bepaalt zelf wat je toont, straalt openheid uit, en creëert meer betrokkenheid.

Zorg dat er:

  • Interactie is op jouw berichten. Want dat heb je nodig als je wilt scoren binnen de algoritmes.
  • Een blik achter de schermen getoond wordt, dat schept vertrouwen en authenticiteit. 
  • Meer mensen in beeld komen; voor een persoonlijker en menselijker beeld van de organisatie.
  • Antwoorden komen op vragen.
  • Jouw online beeld klopt met het DNA van jouw organisatie en de waarden die je hierbij wilt uitstralen. 

Gun je doelgroep, klanten en potentiële klanten een blik achter de schermen. Toon op die manier hoe je organisatie of bedrijf transparant werkt. Het straalt vertrouwen uit en illustreert dat je als producent of dienstverlener trots bent op wat je elke dag tot stand brengt.  Zoveel dagelijks engagement en terechte trots mag je zeker delen, en een goed gebruik van sociale media is het perfecte kanaal daarvoor.

Medewerkers in beeld brengen, persoonlijk vragen beantwoorden en een stuk van je werkwijze toelichten zijn stuk voor stuk zaken die geruststellen. Zo straal je authenticiteit uit en illustreer je transparantie. Laat medewerkers helpen bij het creëren van deze content en de stukjes content liggen letterlijk en figuurlijk ‘om de hoek’. 

Heb vertrouwen en bouw zo aan een vertrouwensrelatie op lange termijn.

Sociale media gebruiken als ‘open keuken’ vergt een bepaalde bereidwilligheid en de juiste instelling tav de collega’s die helpen. Maar het zorgt voor een vertrouwensrelatie op lange termijn, met jouw medewerkers en met jouw doelgroep. Het is een vorm van openheid, die zich onmiddellijk vertaalt in waardering. Het werkt uitnodigend en zal een aangename sfeer creëren, zowel intern als extern.

En dat zal je merken!

Maar dat kan je niet alleen. Daarvoor heb je hulp nodig!

Iedereen content-creator -met de smartphone- en medewerkers activeren als online ambassadeur is daarom the next step.
Je investeert best nu in deze open keuken, want binnen tien jaar is het hopeloos te laat.

Dit is namelijk goed voor de algoritmes (meer bereik) en helpt mensen van de communicatiedienst (meer betrokkenheid…).  Maar ook de collega’s van Human Resources (HR) zien het nut in van een goede employer branding.

Los van het feit of medewerkers ook online ambassadeurs (willen) worden, kunnen ze als eerste stap helpen als content-creator. Dit is namelijk iets eenvoudiger: iedereen beschikt tegenwoordig over de tools (smartphone, apps…) om dit probleemloos te doen.  Bovendien zien we dat als mensen content aanleveren, ze deze ook sneller delen met hun vrienden op hun sociale media en zo spontaan als online ambassadeur voor de organisatie optreden. Zo is de cirkel rond. 

Iedereen content-creator in 2020! 

Dit alles bereik je met deze kritieke succesfactoren:
1. een sociale media strategie die richting geeft aan wat je wilt bereiken met sociale media
2. een policy die het kader schetst
3. een contentstrategie voor een samenhang tussen welke onderwerpen en thema’s je (samen) communiceert
4. concrete afspraken wie de content maakt en welk soort content jullie zullen maken (tekst, foto, video, GIF’s, live video…)
etc. etc. 

Wil je meerdere collega’s inschakelen als content-creator? Hen hierbij stimuleren zodat ze kunnen bijleren welke leuke gratis apps er bestaan om creatieve content te maken? Hen de smartphone laten vastnemen voor het maken van leuke foto’s en video’s?
En bijleren over alle sociale media kanalen? Antwoorden op alle vragen?

Check even Someflex, ons online leerplatform boordevol snackable videolessen van max. 3 minuten.
Zo leert iedereen bij waar en wanneer ze willen.

 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies