Hautekiet: Debat sociale mediagebruik lokale besturen
08 december 2016 
in Nieuws

Hautekiet: Debat sociale mediagebruik lokale besturen

NadjaDesmetBijJanHautekiet
Gisteren waren we te gast bij Radio 1 in het programma Hautekiet. Nadja lichtte er ons onderzoek (in samenwerking met VVSG) toe, over het sociale mediagebruik van steden en gemeenten.

Bedankt aan alle op sociale media actieve en converserende steden en gemeenten die gehoor gaven aan de oproep om zich te laten zien met de hashtag #Hautekiet! 

Heb je het interview met Jan Hautekiet gemist? Beluister het hier nog eens!

Debat

Debatteer ook mee met Hautekiet! Laat jouw mening achter op de website van Radio 1.

  • Is de stad of gemeente waar jij woont actief op de sociale media? Op welk platform? Welke soort informatie vind je er?
  • Heb jij je gemeente al gecontacteerd via de sociale media? Kreeg je snel een antwoord?

Ook wij zijn benieuwd naar jouw mening! Laat dus zeker een reactie achter op het debat. Ook wij zullen mee lezen en luisteren. Jullie mening telt! Je vindt het debat hier.

Onderzoek

Benieuwd naar de resultaten van ons onderzoek naar het gebruik van sociale media door lokale besturen?

Heel kort:

  • Sociale media als pushmedium

    Vergeleken met klassieke media hebben sociale media het grote voordeel dat ze echte conversatiekanalen zijn. Alleen blijkt uit het onderzoek dat heel wat gemeenten sociale media op dezelfde manier gebruiken als klassieke media: als éénrichtingsverkeer. Ze verspreiden informatie, en daar houdt het op.

  • Hoe groter de gemeente, hoe actiever

    De aanwezigheid en de activiteit op sociale media is nauw verbonden met de grootte van de gemeente. Gemeenten met meer dan 50.000 inwoners zijn allemaal actief op Facebook én Twitter. Kleine gemeenten gebruiken hun account niet alleen minder, maar ook voornamelijk in één richting.

  • Gemeenten bereiken slechts 10% van hun inwoners

    Een gemiddelde Vlaamse gemeente – die natuurlijk niet bestaat – telt 21.032 inwoners. Zo’n gemeente heeft gemiddeld 2.257 fans op Facebook en 1.288 volgers op Twitter. Een snel rekensommetje leert dus dat gemeenten gemiddeld op Facebook slechts een tiende van hun inwoners bereiken. Zo’n 50 tot 60% van de inwoners zit op Facebook. heel wat groeipotentieel dus!

  • Experimenteren met nieuwe kanalen

    Meer en meer gemeenten ontdekken de mogelijkheden van Instagram en Snapchat om aan citymarketing te doen. Ze trekken er zelf op uit om foto’s of video’s te maken van hun stad of gemeente. Bovendien moedigen ze inwoners ook aan om mooie beelden te nemen en te delen.

Meer weten? We schreven er dit samenvattend blogbericht over. 

Of lees je liever meteen het volledige rapport? Een heel handig overzicht met alle resultaten uit zowel ons kwalitatief als kwantitatief onderzoek. Mét infographics. Je kan het rapport hier vinden.

Over de schrijver