De 7 grote sociale media trends voor 2017
18 december 2016 
in Nieuws

De 7 grote sociale media trends voor 2017

Het einde van het jaar nadert: de perfecte periode om de sociale media trends voor volgend jaar op een rijtje te zetten. We zien verschillende verschuivingen nu het nieuwe jaar dichter bijkomt, en niet elke trend is even afgebakend. In deze blogpost lijsten we de trends op waarvan we denken dat ze impact zullen hebben op jouw organisatie, en/of waar je best op kan inspelen. Je kan namelijk maar beter goed voorbereid zijn: want goed begonnen is half gewonnen!

 

1. Video blijft ongeremd groeien

Video wordt belangrijker en belangrijker. Zo geeft Facebook meer voorrang aan je post als het een videoformaat is. Maar ook onze aandacht wordt sneller gegrepen door een video dan door een foto of tekstbericht. Als je er vorig jaar nog niet mee bezig was, dan wordt 2017 hét moment om je camera boven te halen. Enkele tips?

  • Facebook Live blijft een topper van een formaat. Als je live uitzendt, krijgen alle personen die je pagina liken een melding.
  • Instagram Stories is niet moeilijk als je al met Instagram of Snapchat Verhalen gewerkt hebt. Makkelijk om mee te nemen naar 2017 dus.
  • Als je een video opneemt of monteert, probeer de aandacht te grijpen binnen de eerste 3 seconden.

 

2. Organisch bereik blijft dalen

Hoe jammer het ook is: het organisch bereik op Facebook blijft dalen. Uit onderzoek blijkt dat nog maar 1,7% procent van al je volgers je bericht in hun feed te zien krijgt! Let wel: dat percentage geldt vooral voor organisaties met duizenden likes. Kleinere organisaties halen nog een iets hoger percentage, maar een groot verschil zal het niet zijn.

Aan de ene kant betekent dat dat je je geen zorgen moet maken over je dalende bereikcijfers: het ligt niet aan jouw content, maar aan Facebook. Aan de andere kant betekent dat wel dat je extra veel moeite moet doen om het algoritme te breken. Hoe doe je dat? Niet zo evident. Wees relevant, mik op engagement, en ga de interactie aan met je doelgroep. De regels zijn simpel: hoe meer mensen interageren met je bericht, hoe meer mensen het te zien krijgen, en zo gaat de bal aan het rollen.
(in deze online jaartraining ‘Zo Past U Sociale Media Toe’, leer je in 2 min. per dag tips en tricks om hier dagdagelijks mee aan de slag te gaan!) 

Belangrijk: dit algoritme geldt niet enkel meer op Facebook. Nu Instagram overgekocht werd door de sociale mediagigant, werkt datzelfde algoritme ook op Instagram. Hou er rekening mee!

Is er dan geen manier om dat te omzeilen? Jawel. Maar gratis is het niet. Als je een groter deel van je volgers wilt bereiken, kan je adverteren. Kan je daar wat hulp bij gebruiken? Bekijk ons aanbod aan trainingen om te adverteren op Facebook!

Wat onthouden we hierbij vooral, ook en zeker als je gaat adverteren: wees relevant in de tijdslijn van jouw doelgroep goed te targeten (segmenteren heet dat ook).

3. Social shopping

Misschien minder relevant voor lokale besturen (alhoewel?), maar des te interessanter voor lokale ondernemers: social shopping! Binnenkort hoef je mensen niet meer om te leiden naar je winkel of webshop, maar kan je effectief via Facebook verkopen. Momenteel wordt het nog uitgerold, maar je kan ik België en Nederland wél al een winkelgedeelte toevoegen aan je pagina. Je kan producten en productinformatie uploaden, die je kan uitlichten. Natuurlijk kan je achteraf precieze statistieken bekijken van welke producten het meest bekeken worden enzovoort. Ook Instagram begint binnenkort te experimenteren met ‘shopping tags’: je kan productlinks toevoegen op je foto’s die je doorverwijzen naar de aankooppagina. Handig!

 

4. Messaging apps worden steeds belangrijker.

Niet enkel in Nederland is Whatsapp razend populair, wereldwijd is het al de meest gebruikte chatapp die er bestaat. Maar ook Messenger en WeChat blijven stijgen. En dat is niet alleen omdat we ze gebruiken om te chatten met onze vrienden en familie. Ook organisaties kunnen ze beter en meer toepassen. Als we ver in de toekomst kijken, dan denken we aan intelligente chatbots, zoals die van KLM en Booking.com. Maar als we liever dicht bij huis kijken, kijk dan naar de Nederlandse gemeentes zoals Terneuzen die Whatsapp al inschakelen om met hun inwoners te communiceren.  De eerste Vlaamse gemeente die dit toepast is Bilzen. We voorspellen dat er velen zullen volgen in 2017!

 

5. De werknemer wint aan invloed en aandacht

We zagen het bij onze praktijkdag en challenge (#somevvsg), en we zien het internationaal. Als een werknemer praat over zijn of haar bedrijf, wordt dat sneller geloofd dan wanneer de organisatie zelf praat. Mensen zijn geïnteresseerd in mensen, niet in gezichtsloze bedrijven. En gelukkig voor ons, is dat super makkelijk toe te passen op social! Geef het Snapchataccount eens een dag aan een werknemer, zet hen vaker in de kijker, antwoord persoonlijk met je naam achter een comment, … het zijn de kleine dingen helpen!
Authentiek, warm en persoonlijk zijn de sleutelwoorden!

 

6. Traditionele communicatie werkt nog minder

In welke sector je ook zit, de traditionele manier van communiceren blijft maar aan populariteit en effect verliezen. Het aantal adblockers dat geïnstalleerd wordt blijft jaarlijks stijgen, en in 2017 zal het er niet op minderen. Maar niet alleen op vlak van reclame merken we deze evolutie. Berichten pushen naar je doelgroep werkt niet meer, ook op social. Je moet luisteren, de conversatie aangaan en mikken op engagement. De trend gaat op voor alle domeinen van communicatie. Zo wordt storytelling steeds belangrijker, in welke branche je ook zit. Je product of dienst in de kijker zetten is zo passé. Vertel het verhaal van je organisatie, van je werknemers, van hoe je product is ontstaan, … Dat boeit mensen wel.
Het klassieke communicatiemodel is achterhaald, de ontvanger praat ook. Start met luisteren, ga de conversatie aan en lok interactie en engagement uit.
(wil je starten met luisteren/monitoren op sociale media? We starten op 19/01 met een groepsaanbod OBI4wan, samen leren en ervaringen uitwisselen).

 

7. De markt blijft veranderen

Facebook blijft de grootste speler. Maar kleinere spelers zoals Snapchat vechten terug, zeker bij de jongere doelgroep.

Momenteel gaat Instagram in de tegenaanval, door Snapchat Stories

praktisch volledig te kopiëren. Tot zo ver lijdt Snapchat er nog niet zichtbaar onder, maar blijft dat zo in 2017? En hoe lang blijven de cijfers van Twitter nog dalen? Dat het niet zo populair is bij de gewone mensen is al langer bekend, maar wellicht blijven de journalisten, politiekers en opiniemakers wel actief op het platform. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat het sociale medialandschap van het ene moment op het andere erg kan veranderen. Goed in de gaten houden dus, en openstaan voor veranderingen is de belangrijkste tip die we kunnen meegeven.

 

Hopelijk hebben we je een beetje kunnen voorbereiden en/of inspireren. Aarzel niet ons te contacteren voor opmerkingen, vragen, tips en tricks!

 

 

 

Over de schrijver