Digimeter 2017: Facebook blijft het meest gebruikt sociaal medium
07 maart 2018 
in Nieuws

Digimeter 2017: Facebook blijft het meest gebruikt sociaal medium

Wij waren aanwezig op de voorstelling van de nieuwe Digimeter van Imec. Na de inspirerende avond doken wij in de Digimeter en haalden de opvallendste trends in Vlaanderen op vlak van sociale media er uit.

Bijna alle kanalen blijven groeien

We zien dat alle sociale mediakanalen nog altijd (licht) groeien. Enkele kanalen verliezen wel wat gebruikers zoals Twitter en Snapchat.
De beste groeiers zijn YouTube en Pinterest.

YouTube voor het eerst op nummer 1

YouTube belandt zo op de tweede plaats in de rangschikking van de meest gebruikte sociale media. 53,9% van de Vlamingen gebruikt maandelijks Youtube.
Facebook blijft nog steeds het meest gebruikte sociaal medium. Van alle Vlamingen vanaf 15 jaar heeft 70% een Facebook account. Bij de 20-29 jarigen is dat zelfs 94,5%!

Voor het eerst zien we ook dat YouTube meer gebruikt wordt dan Facebook bij de 15-19 jarigen!

Ook Instagram blijft groeien

Bij zij die jonger zijn dan 30 jaar is meer dan de helft maandelijks actief op Instagram.

In 2017 is Instagram vooral gegroeid bij de 20-49 jarigen.
Bij Twitter zien we dat ongeveer een kwart van de Vlamingen nog maandelijks op Twitter zit. Opvallend, de meest actieve groep op Twitter bevindt zich in de leeftijdscategorie van de 15-19 jarigen.

Persoonlijke communicatie

Hier is Messenger nog steeds het dagelijks meest gebruikte kanaal, 31,8% van de Vlamingen gebruikt dit dagelijks. WhatsApp zit Messenger op de hielen met 30,9% van de Vlaamse bevolking dat dagelijks WhatsApp gebruikt. Vorig jaar was dat nog 24,5%.

 

Welk kanaal verkiezen de Vlamingen om te communiceren?

Facebook  (18%) en WhatsApp (14%) blijven het favoriete communicatiekanaal van de Vlamingen.
Als we gaan kijken per leeftijd zien we toch wel veel verschillen.

Bij de e de meest geliefde sociale media.
Bij de 20-29, 40-49 en 50-59-jarigen is dat Facebook.  Bij de 30-39-jarigen staat WhatsApp op nummer 1.”

 

Dus dat betekent …

  • Als je echt wil zijn waar jouw doelgroep is, dan moet je vanaf nu ook gaan inzetten op WhatsApp. Wil je meer weten over WhatsApp voor professioneel gebruik. Schrijf je dan in voor de online masterclass WhatsApp.
  • Instagram blijft groeien. Wil je hierop meer gaan inzetten? Volg dan onze online cursus ‘Instagram voor Professioneel Gebruik’.
  • Ook YouTube is enorm gegroeid. Heb jij al een YouTubekanaal en wil je meer filmpjes posten maar heb je geen budget om telkens een communicatiebureau in te schakelen? Dan is de online cursus videobootcamp misschien iets voor jou? Zo leer je zelf filmpjes maken.
  • Ondanks alle doemberichten over Facebook zien we dat dit voor veel mensen hun favoriet sociaal medium blijft. Facebook blijft ook het meest gebruikte sociaal medium. Wil jij je bereik vergroten op Facebook? Leer dan in 10 online lessen hoe je efficiënt kan gaan adverteren.

 

Wil je nog meer te weten komen uit de Digimeter lees hem dan zeker op https://www.imec-int.com/digimeter

Over de schrijver