Waarom zetten niet meer organisaties WhatsApp zakelijk in?
25 april 2018 

Waarom zetten niet meer organisaties WhatsApp zakelijk in?

Recent in Nederland geweest? Daar kan je met bijna elke organisatie appen!

WhatsApp is de meest populaire app op veel smartphones, ook bij de Belgen.

In dit recente artikel van Knack lezen we dat al 30,9% van de Vlamingen dagelijks WhatsApp gebruikt. Dit is een stijging van 6,4% tegenover het jaar voordien. 

Ook de digimeter bevestigt deze cijfers: Het WhatsApp gebruik in België stijgt van 25% naar 31%.  We zien bovendien dat de populariteit van WhatsApp sterk toeneemt bij tieners.

Zakelijk gebruik van WhatsApp

We helpen verschillende organisaties de eerste zakelijke stappen zetten met WhatsApp. Daar zijn we heel blij mee. Toch verwondert het me dat niet méér organisaties er al mee aan de slag zijn!

Met de functies chat, zendlijst en groepen kun je heel veel doen. De “WhatsApp Business”-app is sinds kort voor Android beschikbaar, maar je hebt deze niet per se nodig om zakelijk te scoren met WhatsApp.

WhatsApp is ideaal voor zowel voor intern gebruik tussen diensten en personen, als voor extern gebruik voor het organiseren van laagdrempelige dienstverlening. De berichtendienst heeft tal van mogelijkheden: onder meer voor het inschakelen van ambassadeurs, het geven van snelle korte updates en het uitwisselen van info in groepen wordt WhatsApp gezien als hét kanaal!

Dankzij het inzetten van WhatsApp, bied je laagdrempelige dienstverlening. Dit maakt het mogelijk de brug te slaan tussen de dienst communicatie, die vaak als eerste dienst instaat voor het beantwoorden van vragen die binnenkomen via sociale media, en de collega’s van het onthaal, callcenter of klantenconctactcenter (KCC).
Het wordt makkelijker om ‘webcare’ aan te bieden, want Facebook en Twitter worden vaak nog te veel als marketing- en communicatiekanalen bekeken door veel collega’s.

WhatsApp creatief inzetten

Onlangs zag ik ook deze passeren:

“Tip de redactie via WhatsApp! Voeg ‘Flevopost’ toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.

Je kunt hen dus laagdrempelig tips geven, maar je kunt ook op de hoogte blijven van nieuwtjes door je in te schrijven op de zendlijst: https://www.flevopost.nl/informatie/whatsapp.

Ook Nivea is graag top-of-mind als het gaat om zonnecrème smeren en komen met deze originele WhatsApp-service:

Op dagen met een zonkracht UV-index van 5 of hoger krijg je ’s ochtends vroeg via WhatsApp een bericht ter herinnering om je die dag in te smeren.

Als stad of gemeente WhatsApp inzetten

WhatsApp kan ingezet worden als een extra kanaal waarop mensen vragen kunnen stellen over een product of dienst.

Zou het voor gemeenten niet enorm handig zijn om op wijk- of buurtniveau WhatsApp zendlijsten aan te leggen, om zo heel getarget korte updates te kunnen geven? Bij een crisis, maar ook voor weetjes en specifieke informatie, bijvoorbeeld de afvalophaaldienst, wegenwerken, enzovoort.

De desktopversie van WhatsApp maakt dit heel makkelijk. Maar er zijn ook tools zoals OBI4wan waaraan je WhatsApp kunt koppelen, en zo ook vragen kunt doorsturen binnen de organisatie, samen vragen kunt beantwoorden, en misschien zelfs een chatbot een deel van de vragen kunt laten beantwoorden!

Een andere toepassing is WhatsApp inzetten voor interne communicatie met alle collega’s. Ook worden WhatsAppgroepen ingezet om interne content te genereren voor de sociale mediakanalen bijvoorbeeld.

Je kunt WhatsApp inzetten als communicatiekanaal tussen verschillende lokale handelaars om te communiceren bij verdachte activiteiten, als buurtpreventienetwerk dus. Of je zet WhatsApp in als ‘pushkanaal’ voor het versturen van berichten. WhatsApp kan zo gezien worden als een extra kanaal om een nieuwsbrief of korte updates te verzenden.

Tal van zakelijke toepassingen zijn mogelijk en we staan pas aan het begin hiervan! Deze functies worden continu verder uitgebreid.

Wil je voor jouw doelgroep een laagdrempelige service creeëren? Schakel dan hiervoor WhatsApp in.

Wil je meer weten? Ook over de privacy, de praktische kant van de zaak etc?

Over de schrijver