Ook dit jaar is het gebruik van sociale media niet afgenomen. Er waren meer Vlamingen in vergelijking met 2017 die maandelijks gebruik maakten van deze kanalen. In dit blogbericht overlopen we graag de belangrijkste inzichten uit de digimeter van imec.
In 2018 kon je 87 %(!) van de Vlamingen bereiken op sociale media.
Bij de 16-34 jarigen is dit zelfs 99%! De grootste stijging zit bij de 65+ers. Daar kun je 69% van de Vlamingen bereiken:
Bron: Digimeter 2018, imec
Instagram is de grootste stijger
In alle leeftijdscategorieën stijgt het gebruik van Instagram. De grootste stijging zien we bij de 25-34 jarigen. Daar bereik je 60% van deze doelgroep via Instagram. Als we kijken naar alle Vlamingen dan kunnen we 37% bereiken op Instagram:
Bron: Digimeter 2018, imec
Zelf iets met Instagram doen? Wil je graag leren wat de mogelijkheden van dit kanaal zijn voor jouw organisatie? Dan is Someflex, het online leerplatform met snackable videolessen sociale media zeker iets voor jou!
Een stijging van online video
Vlamingen kijken meer naar online video. Ze doen dit het meest op sociale media en YouTube. Ook streamingsplatformen zoals Netflix hebben hun weg naar de Vlaming gevonden.
Bron: Digimeter 2018, imec
Toch zijn er veel Vlamingen die nog nooit zelf een video op sociale media hebben gepost:
Bron: Digimeter 2018, imec
10% meer Vlamingen gebruikt dagelijks WhatsApp
41% van alle Vlamingen gebruikt WhatsApp. Daarmee steekt WhatsApp, Facebook Messenger voorbij. De gemiddelde leeftijd van WhatsApp-gebruikers ligt ook wat hoger dan die van Messenger-gebruikers:
Bron: Digimeter 2018: imec
Facebook blijft de grootste
Na het schandaal met Camebridge Analytica werd verwacht dat het aantal Facebookgebruikers zou dalen.
Die daling heeft vooral plaatsgevonden bij 35-44 jarigen. Algemeen is het aantal Facebookgebruikers met nog 3% gestegen naar 74%.
Facebook wordt wel een echt passief kanaal waar nog weinig mensen zelf iets op posten.
Jongeren zouden 5 keer meer tijd aan Instagram spenderen dan aan Facebook.
Bron: Digimeter 2018, imec