De 4 grootste sociale media struikelblokken
02 oktober 2016 

De 4 grootste sociale media struikelblokken

Hoewel ondertussen al bijna elk lokaal bestuur op de sociale mediatrein gesprongen is, merken we dat veel organisaties nog dagelijks te maken krijgen met verschillende hindernissen of sociale media struikelblokken. Zowel in ons onderzoek naar sociale media bij lokale besturen (2015) als in de feedback die we regelmatig krijgen, blijven we dezelfde knelpunten tegenkomen. Daarom leek het ons een goed idee om in een blogreeks de meest voorkomende struikelblokken op te lijsten, en op zoek te gaan naar oplossingen.

 

We overlopen volgende pijnpunten:

  • Je hebt moeite met tijd te vinden voor en te investeren in je sociale media
  • Je weet niet zo goed hoe je je sociale mediabudget moet aanpakken (als je er al überhaupt een hebt)
  • Je hebt geen inspiratie en moeite met creatieve content te vinden
  • Je krijgt niet genoeg feedback en vraagt je af of je wel goed bezig bent

1. Tijd besparen bij sociale media: niet evident, wel noodzakelijk

Beginnen doen we met onze blog over een onderwerp waarover we ons allemaal al eens zorgen gemaakt hebben: sociale media nemen best wel veel tijd in beslag. Je kan niet zomaar een account aanmaken en het dan zijn gang laten gaan. Het kost tijd en moeite om het levendig te houden, en dan mag je niet vergeten om je analytics in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig. Gelukkig zijn er enkele tips en tricks om tijd te besparen die je kan toepassen! En ja, we maakten er een blogbericht over!

 

2. Sociale media budget. Hoe begin je?

Time is money, zeggen ze wel eens. Dat geldt ook bij sociale media. Je kan nog zo efficiënt werken als maar kan, een extra investering is geen overbodige luxe. Freelance content creators of betalende stockbeelden komen dan wel eens aan te pas.

 

  • Wist je dat…

 

… er dit jaar gemiddeld 10% van het marketingbudget in bedrijven naar sociale media gaat?

Hoe zit dat percentage in jouw organisatie? In onze tweede blog geven we meer info over de typische budgeteringsproblemen en hoe je ze kan oplossen.

 

3. Help, wat post ik vandaag? 6 tips voor meer inspiratie

Wist je ook dat content opzoeken het meeste tijd inneemt van alle sociale media-activiteiten? Interessante berichten vinden is geen evidentie, dat heb je zeker al ondervonden. In ons derde blogbericht proberen we op zoek te gaan naar manieren om jouw inspiratie te stimuleren. Zo moet je minder lang naar het plafond, je toetsenbord en de muur voor jouw staren, de volgende keer dat je een post moet plaatsen.

 

4. Ben ik wel goed bezig? Het belang van feedback bij sociale media.

Als je bovenstaande sociale media struikelblokken eens geëvalueerd hebt, en het gevoel krijgt dat je de dingen echt veranderd hebt, is het misschien eens tijd om uit te zoeken of dat ook écht zo is. En dat vergeten we vreemdgenoeg vaak. Veel social media managers en zelfs hele organisaties vergeten op zoek te gaan naar feedback. Kijk verder dan de cijfers; wat vinden mensen van je Facebookpagina? Wat kan je doen om meer likes te krijgen op Instagram? Zijn je berichten wel geschikt voor Twitter? Het antwoord op die vragen ga je maar moeilijk vinden als je het nooit écht vraagt. Tips en tricks om op zoek te gaan naar concrete feedback, kan je vinden in de laatste blog van deze reeks.

 

Laat het ons weten als je zelf tips, aanvullingen, bedenkingen of ideeën hebt. Ze zijn meer dan welkom!

Over de schrijver