Ben ik wel goed bezig? Het belang van feedback bij sociale media
3 oktober 2016 

Ben ik wel goed bezig? Het belang van feedback bij sociale media

Je steekt uren, dagen en weken in het onderhouden van je sociale kanalen. Maar vaak merk je het effect niet direct. Sommige posts halen amper likes, en je ziet het aantal volgers maar traag of zelfs niet stijgen. Betekent dat dat je slecht bezig bent? Moeilijk te zeggen.

Het succes van je sociale media hangt namelijk af van verschillende variabelen:

  • je doelgroep
  • de content die je post
  • de momenten waarop je post
  • de kanalen waarop je post
  • of je adverteert of niet
  • of je doelgroepparameters (correct) ingesteld staan
  • of je volgers engaged zijn of niet

En zelfs als je je paginalikes ziet stijgen, wil dat dan echt zeggen dat je goed bezig bent? Soms wel, soms niet. Dat hangt af van de doelstellingen die je voor jezelf stelt. Je moet natuurlijk wel kunnen controleren of je investeringen het waard zijn, en waar je eventueel moet bijsturen. Sociale media zijn een groeiproces. Daarom is feedback bij sociale media van essentieel belang als je wilt groeien.

 

Waar haal je feedback?

Cijfers & analytics

Een goede maatstaf van je inspanningen zijn je analytics. Vergeet niet om je cijfers in de gaten te houden! Op Facebook gaat dat heel makkelijk. Je gaat gewoon naar ‘Statistieken’ en krijgt daar een handig overzicht van je laatste posts. Kijk niet alleen naar het aantal likes, maar ook naar het bereik van je post. Je zou er nog van schrikken hoeveel dat soms verschilt. Let ook op de kleine dingen zoals het aantal mensen die doorklikken naar een link. Dat zijn namelijk de cijfers die belangrijk zijn als je doelstelling bijvoorbeeld is om mensen naar je website te sturen! Extra handig op Facebook: de emoji-reacties! Post je een bericht over een nieuwe regeling en krijg je meer boze en droevige gezichtjes? Dat kan dat wel een indicatie zijn waar je rekening mee moet houden…

Voor Instagram ging dat een hele poos niet. Sinds kort kan je echter Business Profiles aanmaken. Dat zijn accounts voor merken en organisaties die meer mogelijkheden bieden dan de accounts voor particulieren. Die Business Profiles bieden Insights aan, een ingebouwde analytics tool die je meer info geeft over de prestaties van je posts.

Voor Twitter heb je Twitter Analytics. Ook daar is het geen slecht idee om nu en dan eens te gaan kijken wie je volgers zoals zijn.

Voor Snapchat is er sinds kort een gelijkaardige (betalende) tool, maar je kan wel (gratis) zien hoeveel mensen je verhaal openen en eventueel screenshots nemen.

 

Monitoring

Daarnaast kan het geen kwaad dat je iets verder kijkt dan je eigen pagina. Ga eens na wat andere mensen op hun persoonlijke accounts te zeggen hebben. Met tools zoals Obi4WanHootsuite of SocialMention (zoals besproken in onze vorige blog over tijd besparen op sociale media) kan je makkelijk in één oogopslag zien wat er gezegd wordt. De kans is groot dat het meestal over je gemeente gaat en niet het sociale mediakanaal van je gemeente, maar toch krijg je zo al een idee.

 

Doelgroeponderzoek: interviews en panels

Als je wilt weten wat je doelgroep vindt van je inspanningen, waarom vraag je het niet gewoon even? Zo kan je kleine focusgroepen organiseren waar je mensen uitnodigt om langs te komen, waar je vragen stelt over wat ze vinden van je kanalen. Wat vinden ze goed, slecht, wat zouden ze graag meer zien en wat is voor hen voverbodig? Biedt een hapje en een drankje aan om het wat aangenaam te maken en mensen te lokken. Je kan ook korte simpele enquêtes uitsturen.

TIP: als je die oproep via sociale media doet, dan kan je aan de opkomst zien welke mensen je kanalen volgen.

 

Peers: collega’s, vrienden, familie…

Je vergeet het misschien snel, maar het eigenlijk de makkelijkste manier van allemaal: vraag simpelweg eens rond. Check even bij je collega’s die zich er niet mee bezighouden of zij vinden dat je inspanningen een goed beeld van je organisatie geven. Worden de belangrijkste eigenschappen in het licht gezet?

Vraag thuis eens aan je familie wat ze er van vinden. Is het interessant voor hen? Is het relevant?

En vraag ook eens langs bij vrienden: is het een aangename pagina om te volgen? Zouden ze het volgen als jij er niet mee bezig zou zijn? Wat zouden ze nog graag zien verschijnen of wat hebben ze bij andere pagina’s gezien dat ze beter vinden?

 

Bundel je feedback en ga aan de slag

Op het einde van je onderzoek is het best om die feedback te bundelen. Wees niet bang om om de zoveel maanden een kort en bondig rapportje te maken. Schrijf voor jezelf op wat goed scoorde en wat niet, waar je meer van had verwacht en waar je mee mee kan doen. Schrijf de meest frappante uitspraken van je peers en eventuele focusgroepen op, en neem screenshots van je analytics die er voor jou uitspringen. Draai je feedback om naar werkpunten en ga aan de slag. Veel succes!

 

Dit was de laatste blog van onze struikelblokken-reeks. In de vorige blog hebben we tips gegeven voor als je geen content-inspiratie hebt. Laat het ons weten als je suggesties, vragen of opmerkingen hebt!

Over de schrijver
arrow_drop_up arrow_drop_down