Artikel lokaal: Meer gemeenten gebruiken sociale media
20 december 2016 
in Nieuws

Artikel lokaal: Meer gemeenten gebruiken sociale media

Het gebruik van sociale media door gemeenten

Naar aanleiding van ons onderzoek in samenwerking met VVSG verscheen onderstaand artikel in het magazine Lokaal. In dit blogbericht kan je nog eens het volledige onderzoek raadplegen. Je vindt er ook de hoofdbevindingen.

Vlaamse lokale besturen benutten nog niet alle mogelijkheden van sociale media. Ze geraken ook niet over de klassieke drempels. Lokale besturen hinken zo’n twee jaar achterop bij Nederland. Toch experimenteren ze ook bij ons steeds meer met nieuwe sociale mediakanalen zoals Instagram, WhatsApp en Snapchat. Facebook en Twitter blijven de populairste kanalen.

Lokale besturen gebruiken sociale media vaak op dezelfde manier als hun andere communicatiekanalen. Terwijl het eigenlijk conversatiekanalen zijn.

De essentie van sociale media is het aangaan van interactie. Net hierin verschillen sociale van klassieke media. De klassieke media sturen boodschappen uit, en zijn gebaseerd op een push-model. Zij bieden de gebruiker content aan. En daar stopt het.

Lokale besturen gebruiken sociale media vaak op dezelfde manier als hun andere communicatiekanalen. Dit terwijl het eigenlijk conversatiekanalen zijn, waarbij interactie centraal staat. Deze interactie kan een simpele ‘vind-ik-leuk’ zijn op Facebook, maar evengoed een reactie op jouw boodschap. Gemeenten hebben vaak wel de ambitie om meer participatie te creëeren. Daarvoor is contact met burgers noodzakelijk. Hier kunnen sociale media dus een uitkomst bieden.

Er zijn sterke trekkers, en steun vanuit de politiek nodig om stappen vooruit te zetten. Pas dan kunnen we de lokale besturen in Nederland bijbenen.

Lees hieronder het volledige artikel dat in de December-editie 2016 van het magazine Lokaal verscheen.

Artikel Lokaal: Sociale media gemeenten

Artikel Lokaal: Sociale media gemeenten 2

Over de schrijver