Wij gebruiken cookies
Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Als zorgverlener inzetten op sociale media

Bekijk de video, of lees de tekst! Aan jouw de keuze.

Stel: “In een huisartsenpraktijk melden zich de laatste dagen veel ouders met kinderen met griep. Al snel gaat er rond dat er een griepepidemie is. Binnen een dag staat de telefoon roodgloeiend met bezorgde ouders. De arts zou ze graag allemaal snel willen informeren. Informeren wat er aan de hand is en vooral waar ze op moeten letten, wat ze zelf kunnen doen en wanneer ze wel naar de praktijk moeten bellen.” Maar hoe doe je dat nu op een snelle en effectieve manier?

Een effectieve en snelle manier om te communiceren met patiënten is via sociale media. Sociale media zijn niet meer weg te denken! De online wereld is er, en mensen begeven zich constant in deze wereld. Om gezellig te chatten met vrienden, maar ook als informatiebron. Sociale media zijn een onmisbaar instrument om veel te weten te komen, ook op het gebied van de gezondheidszorg. Veel ziekenhuizen zijn al overtuigd, veel individuele zorgverleners nog niet.

Daarom is het net zo belangrijk en relevant om als zorgverlener online aanwezig te zijn, en online in gesprek te gaan met de patiënten, collega-zorgverleners, en de zorgwereld.

Online ervaringen uitwisselen

Een belangrijk verschil tussen het inzetten van sociale media en traditionele online media zoals websites, is dat patiënten al op sociale media te vinden zijn. Patiënten hoeven dus niet speciaal naar jouw website toe. Jouw nieuws komt automatisch op hun tijdlijn voorbij. Bedenk daarbij dat mensen een website vaak maar éénmalig bezoeken, en de keuze is snel gemaakt.

Bovendien verspreiden patiënten via Facebook, Twitter of andere sociale mediakanalen, spontaan hun ervaringen over jouw organisatie/dienstverlening. Deze ervaringen leveren je kennis op over jouw praktijkvoering, maar daarvoor moet je er natuurlijk voor zorgen dat die online-informatie jouw kant op komt.

Hoe pak je dit nu aan?

  1. Start een zakelijke Facebook-pagina!
  2. Link deze aan jouw website.
  3. Maak dit bekend en laat patiënten hun ervaringen met jouw praktijk delen.

Houd je patiënten via deze Facebookpagina op de hoogte van een bijscholing, een Open Dag, maar ook de verjaardag van jouw medewerker. Haak in op activiteiten in je omgeving die in verband staan met je dienstverlening, en zorg voor een binding met je patiënten.

Belangrijk is wel dat je via jouw sociale media geen reclame maakt, daarvoor kan je flink beboet worden.

Onthoud dus: je pagina is best een mix tussen relevante patiëntgerichte content, en leuke inhakers. Jouw online aanwezigheid is net zo belangrijk als je aanwezigheid bij een jaarlijks fysiek evenement!

 

Hulp nodig?

Neem zeker eens een kijkje op de website van Welzijn 3.0.! Een Nederlandse organisatie die sociale werkers helpen met deze digitale veranderingen. Eigenlijk een beetje het Nederlandse Socialemediaburo.be, maar dan voor sociaal werk!

Wat zegt oprichter Hans Versteegh hier zelf over? “Ooit heb ik mijzelf digitale vaardigheden aangeleerd. Toen ik zelf nog in het sociaal werk actief was als opbouwwerker. Als een van de eersten kreeg ik door dat digitalisering en social media tal van kansen gingen bieden. Voor bijvoorbeeld het  sociaal werk, MD&W, JGZ en in de zorg.“, zegt hij, “Nu wil ik jou graag leren deze nieuwe competenties eigen te maken. Het bewustzijn hierover vergroten onder werkers en organisaties, dat is mijn missie. Op naar digitaal sociaal werk! Maar dat niet alleen, ik help jou ook graag concreet stappen te maken.”

 

Ook is er deze interessant lectuur boordevol goede Nederlandse voorbeelden:

“Social media in zorg en welzijn” door auteurs Juliette van der Wurff en Maaike Gulden

Dit boek geeft zorgprofessionals praktische handvatten, tips, checklijsten en inzichten hoe ze social media effectief kunnen inzetten voor betere zorg. Bovendien biedt het ruim 50 interessante praktijkvoorbeelden van grote en kleine zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland. Een onmisbaar boek dus voor iedere zorgprofessional!