5 jaar Socialemediaburo.be - S01E02:
18 mei 2021 

5 jaar Socialemediaburo.be - S01E02: "Uit de twee overgebleven sollicitanten kon ik niet kiezen, dus ik nam ze allebei aan"

Socialemediaburo.be bestaat 5 jaar. Een mijlpaal, en bij een verjaardag hoort natuurlijk een feest. Maar wacht, want Corona zorgt natuurlijk nog altijd voor obstakels om grootste evenementen te organiseren. Geen nood, het grote feest komt er, maar om al even in de stemming te komen, laten wij een driedelige podcast op u los over 5 jaar SoMeBu. Get on board for a trip down memory lane.

Exact vijf jaar geleden werden de papieren van het ontstaan van Socialemediaburo.be officieel getekend. Nadja besloot toen samen met Bart, eerst werkzaam als student en later als haar eerste vaste werknemer, om een bedrijf te lanceren over en rond sociale media. Samen met Nadja nam Seppe een podcast op over de voorbije 5 jaar en hoe alles ontstond. Aflevering II: ‘het prille begin’.

“De herstart ging snel, té snel soms. We haalden veel nieuwe inschrijvingen binnen maar konden zelf niet meer volgen. We dreigden uit de bocht te vliegen.”

We bevinden ons in september 2016. Socialemediaburo.be is zo’n drie maanden geleden uit de startblokken geschoten en mikt op een tweede lancering door de herstart van een online jaartraject. En die herstart verliep heel vlot: “De herstart ging snel, té snel soms. We haalden veel nieuwe inschrijvingen binnen maar konden zelf niet meer volgen. We dreigden uit de bocht te vliegen”, zo zegt Nadja.

Het onverwachte succes van die herstart bracht een belangrijk vraagstuk met zich mee. Bart en Nadja konden het met z’n twee niet meer bolwerken. Maar was er al ruimte voor versterking?: “Bart en ik hadden dezelfde profielen, dat zorgde voor een ideale wisselwerking, maar dat had ook wel een paar blinde vlekken. De puntjes op de ‘i’ ontbraken vaak, en hebben we na even overwegen een vacature uitgestuurd om de nodige kwaliteitsinjectie toe te dienen aan het bedrijf”, aldus Nadja Desmet van Socialemediaburo.be. Niet veel later zou Anissa toetreden tot het Somebu-team om voor die (terechte) kritische blik te zorgen en alles tot in de puntjes uit de werken.

Lees verder onder de foto

“In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 veranderden we van strategie en gingen we ons meer focussen op de politieke en publieke sector”

We fietsen even verder naar eind 2017. Socialemediaburo.be is uitgegroeid tot een succesvolle start-up, en er was ruimte om het schip van koers te doen veranderen. En dat schip werd toen ingesteld richting de publieke en politieke sector. Naar aanleiding van de aankomende gemeenteraadsverkiezingen van 2018 toverde het bedrijf opnieuw enkele konijnen uit zijn hoed. “In de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 veranderden we van strategie en gingen we ons meer focussen op de politieke en publieke sector. Samen met Reinout Van Zandycke schreef ik het boek ‘Het Nieuwe Campagnevoeren’, om politici te leren hoe ze sociale media kunnen inzetten voor hun politieke campagne. Het boek was een mooie kans om op een andere manier ons te profileren en de samenwerking met Reinout zorgde voor een goed rijdende tandem”, zo zegt Nadja.

“In dezelfde periode merkten we dat het opnieuw tijd was voor een uitbreiding, om onze gewijzigde strategie te kunnen uitvoeren. Maar uit de twee overgebleven sollicitanten kon ik niet kiezen, dus ik nam ze allebei aan”

Naast de gewijzigde strategie en het uitbrengen van het boek wijzigde er intern ook één en ander in het bedrijf: “In dezelfde periode merkten we dat het opnieuw tijd was voor een uitbreiding, om onze gewijzigde strategie te kunnen uitvoeren. Maar uit de twee overgebleven sollicitanten kon ik niet kiezen, dus ik nam ze allebei aan. (lacht) Maar de komst van Helene en Randy hield wel een bepaald risico in. Je gaat op zoek naar één iemand, en hebt ook financieel ruimte gemaakt voor één versterking. En plots worden het er dan toch twee… Uiteindelijk bleek het de gok absoluut waard” aldus Nadja.

Met Helene en Randy erbij was het team klaar voor de nieuwe strategie gericht op de politieke en publieke sector. Er volgden mooie samenwerkingen, de inschrijvingen bleven goed lopen, en de community breidde zich stelselmatig uit. Nog in 2018 wordt Socialemediaburo.be genomineerd voor de wedstrijd: Meest Beloftevolle KMO van West-Vlaanderen. Een mooie bekroning, maar de kers op de taart moest toen nog komen. Met de reeds behaalde successen én met een nieuw businessmodel genaamd Someflex (toen nog onder een andere werktitel) trokken ze naar de jury, en die wisten ze te overtuigen, met de eindwinst als knap resultaat.

Lees verder onder de foto

“Op 6 maanden tijd zijn we van idee naar ‘go to market’ gegaan. Dat was ons wel een zomertje doorwerken waard, met alle gevolgen van dien”

De naam is gevallen, Someflex. Vlaanderen maakte voor het eerst kennis met hét online leerplatform bij uitstek, op 1 januari 2019. Amper zes maanden eerder werd het idee van een afzonderlijk platform voor alle cursussen, videolessen, en andere tools uitgesproken: “Op 6 maanden tijd zijn we van idee naar ‘go to market’ gegaan. Dat was ons wel een zomertje doorwerken waard, met alle gevolgen van dien. Anissa liet in diezelfde periode weten dat ze terug ging studeren. Ze verhuisde naar Nederland en was vanaf dan een aantal uren per week beschikbaar om voor ons te werken. Maar Someflex zat toen in volle opbouw, dus dat was wel weer even snel schakelen natuurlijk. Daarom ben ik des te trots op het feit dat we dit op zes maanden tijd hebben kunnen realiseren”, aldus Nadja.

Beluister zeker de volledige podcast om alle interessante verhalen en mooie anekdotes te ontdekken. Volgende week in aflevering 3 van deze driedelige podcast reeks praten we over de onderneemster die Nadja is, over de afgelopen twee jaar, en ook een beetje over de toekomst. Tot dan!

Over de schrijver