5 jaar Socialemediaburo.be - S01E01:
12 mei 2021 
in corona

5 jaar Socialemediaburo.be - S01E01: "Ik vroeg Bart om vast in dienst te komen terwijl ik zelf die beslissing nog niet had gemaakt"

Socialemediaburo.be bestaat 5 jaar. Een mijlpaal, en bij een verjaardag hoort natuurlijk een feest. Maar wacht, want Corona zorgt natuurlijk nog altijd voor obstakels om grootste evenementen te organiseren. Geen nood, het grote feest komt er, maar om al even in de stemming te komen, laten wij een driedelige podcast op u los over 5 jaar SoMeBu. Get on board for a trip down memory lane.

Exact vijf jaar geleden werden de papieren van het ontstaan van Socialemediaburo.be officieel getekend. Nadja besloot toen samen met Bart, eerst werkzaam als student en later als haar eerste vaste werknemer, om een bedrijf te lanceren over en rond sociale media. Samen met Nadja nam Seppe een podcast op over de voorbije 5 jaar en hoe alles ontstond. Aflevering I: ‘Hoe het begon’.

“Ik weet nog niet wat dat gat in de markt zal zijn, maar ik kan dan op z’n minst toch al mijn eigen website maken”

Als we spreken over Nadja de onderneemster, dan moeten we eigenlijk veel verder dan 5 jaar teruggaan in de tijd. Ondernemend was ze altijd al, en haar eeuwige zoektocht naar het gat in de markt maakte haar des te hongerig om dat ooit ook echt ergens te vinden. In 2008 deed ze een eerste gooi naar dat fictieve gat door een opleiding rond websites bouwen te gaan volgen. “Ik weet nog niet wat dat gat in de markt zal zijn, maar ik kan dan op z’n minst toch mijn eigen website maken”, aldus Nadja. Een motto waar ze steevast in geloofde. En al snel bleek dat wat ze in die opleiding leerde gedateerd werd, de digitale wereld veranderde pijlsnel, en dat was voor haar een trigger om mee te zijn in die snel evoluerende wereld. “Wat later kwam vanuit verschillende hoeken de vraag ook om websites te gaan bouwen voor anderen, en zo ben ik voor het eerst in bijberoep iets beginnen verdienen met wat ik geleerd heb tijdens die opleidingen” zegt Nadja.

“Tijdens die opleiding was ik nog fulltime actief als ‘beleidsmadam’ en gaf ik advies aan lokale besturen en politiezones. En toen ontdekte ik dat sociale media voor die sectoren onontgonnen terrein was.”

Dan spoelen we even door naar de periode rond 2014 waar Nadja, nog maar eens, een opleiding ging volgen. Deze keer was het de opleiding ‘sociale media consultant’, en daar kreeg ze haar eerste echte ‘aha-momentje’: “Tijdens die opleiding was ik nog fulltime actief als ‘beleidsmadam’ en gaf ik advies aan lokale besturen en politiezones. En toen ontdekte ik dat sociale media voor die sectoren onontgonnen terrein was. Met dat gat in de markt in mijn achterhoofd ben ik dan verder blijven nadenken over de mogelijkheden om die twee in contact te kunnen brengen met elkaar.” aldus onderneemster Nadja. En toen begonnen langzaam maar zeker de puzzelstukjes in elkaar te vallen. Bij haar, toen huidige, werkgever VVSG (Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten) startte ze, volledig vanuit eigen initiatief, een opleiding voor lokale besturen om bij te leren over sociale media.

“In september 2015 kregen we dan het idee om het pakket uit te breiden om meer mensen te kunnen bedienen. En dan zijn we vanuit VVSG gestart met het mailtraject van een jaar ‘Zo past u sociale media toe’. En ook dat traject was opnieuw een succes.”

En vanaf dat moment ging het plots heel snel: “Bij die eerste live opleiding die ik gaf was de zaal meteen uitverkocht, en kwam de vraag al snel om dit vaker te organiseren. In september 2015 kregen we dan het idee om het pakket uit te breiden om meer mensen te kunnen bedienen. En dan zijn we gestart met het mail traject van een jaar ‘Zo past u sociale media toe’. En ook dat traject was opnieuw een succes. Mààr, toen was er nog geen enkele mail gemaakt, en op dat moment besefte ik dat ik dat niet alleen zou kunnen bolwerken”, zegt Nadja. Na een oproep op Twitter, is ze uiteindelijk bij Bart gestrand die als student mee het mail traject uit zou gaan bouwen.

Lees verder onder de foto

“Op het moment dat ik Bart vroeg of hij voltijds voor mij aan de slag zou willen gaan, was ik zelf nog niet eens voltijds zelfstandige.”

En plots waren ze een jaar verder, was de herlancering van het tweede jaartraject opnieuw uitgedraaid tot een succes, en nam Nadja de sprong in het diepe om Bart voltijds in dienst te nemen. Bart ging akkoord, maar op dat moment was Nadja zelf nog niet voltijds zelfstandig ondernemer: “Op het moment dat ik Bart vroeg of hij voltijds voor mij aan de slag zou willen gaan, was ik zelf nog niet eens voltijds zelfstandige. Ik werkte nog halftijds voor VVSG, maar dan werd al snel duidelijk dat de honger te groot was om zelf halftijds achter te blijven”, zo zegt Nadja. 

Niet veel later was de trein van Socialemediaburo.be dan ook officieel vertrokken. Met Nadja en Bart op een tandem vol energie, aan de knoppen.

Beluister zeker de volledige podcast om alle interessante verhalen en mooie anekdotes te ontdekken.
Volgende week in aflevering 2 van deze driedelige podcast reeks praten we over de beginjaren van Socialemediaburo.be. Tot dan!

 

 

Over de schrijver