Zet je medewerkers als ambassadeurs in
05 november 2017 

Zet je medewerkers als ambassadeurs in

Hoe kan ik als bedrijf of organisatie het bereik van mijn sociale media vergroten?  Hoe kan je de nieuwe mond-aan-mond stimuleren? Op die vragen hebben we een passend antwoord. Zet je medewerkers als ambassadeurs in, ook op sociale media. Het antwoord klinkt simpel. Maar dat is het niet. Toch loont het de moeite. Elke medewerker heeft zelf heel wat persoonlijke vrienden en volgers, wat voor jou bereik en zelfs potentieel nieuwe volgers betekent. En vervolgens gaat de sneeuwbal verder rollen.

 

Toon eerst wat er op jouw sociale media gebeurt

Stel, je krijgt een mail van je baas waarin die vraagt om posts van het bedrijf op Facebook en Twitter te gaan delen. Ga je dat onmiddellijk doen zonder te weten wat het bedrijf allemaal doet op sociale media? Nee toch. Organiseer een korte sessie of laat de verantwoordelijke voor het sociale media-beleid een mail rondsturen met voorbeelden en inspiratie. Pas als je weet hoe dat beleid in elkaar zit en tot welke resultaten het leidt, ga je zelf actiever zijn als medewerker. Laat medewerkers weten wat het opzet is, dan kunnen ze meehelpen, met ‘content’ maar ook met het delen van berichten.

 

Geef je medewerkers ook de knop van je sociale media in handen

Zou het trouwens geen uitstekend idee zijn om hen die gepassioneerd zijn door sociale media ook een deel verantwoordelijkheid te geven? Doordat ze betrokken worden, zal hun interesse nog vergroten. Bovendien kunnen ze ook zelf ideeën en voorstellen doen. Dat komt vervolgens de verscheidenheid in aanpak ten goede. Zo zet je medewerkers als ambassadeurs in op je sociale media. Je zou hen bijvoorbeeld perfect in een WhatsApp-groep kunnen betrekken. Betrokkenheid motiveert!

 

Duid op de grote kansen, maar ook op de gevaren

Door berichten te delen, gaat de sneeuwbal aan te rollen. Leuk als het gaat om positieve berichten. Opletten als het in de andere richting gaat, want dan krijgt het bericht ook een grote megafoon-functie. Duid de medewerkers op het feit dat wat hij of zij online publiceert uiteraard onder de persoonlijke verantwoordelijkheid van de medewerker valt. Ook dan zijn de deontologische regels en het arbeidsreglement van toepassing.

 

Deel als bedrijf ook berichten van je medewerkers-ambassadeurs

Eén richting werkt nooit bevredigend. Ook sociale media heeft nood aan kruisbestuiving. Heen en terug. Bovendien krijg je hierdoor nog extra goodwill van je medewerkers. Vraag hen niet alleen om berichten van het bedrijf te gaan delen en verspreiden. Kies er ook voor om berichten te delen van je werknemers die er zelf voor hebben gekozen om iets te plaatsen. Vervolgens zal je van die medewerker ook waardering krijgen. Doordat je hierop ingaat, krijg je ook een grote en diverser aanbod op je eigen tijdlijn.
Waarschijnlijk zie je niet alle berichten die medewerkers delen.
Dit kan je verhogen door bijvoorbeeld te vragen dat ze jouw organisatie taggen (vermelden) in hun bericht of de link naar het bericht bezorgen (bijvoorbeeld in de WhatsApp- of Facebookgroep of per mail).

 

Toegevoegde waarde door de inzet van ambassadeurs

Stop niet met de vraag om de sociale media van het bedrijf op persoonlijke accounts te delen. Waarom wordt ook geen WhatsApp-groep opgericht om de vele ervaringen uit te wisselen? Om dit te bereiken moeten geïnteresseerden op alle niveau’s kunnen meespreken. Dan krijgt jouw sociale media nog extra toegevoegde waarde. En daarover gaat het natuurlijk: toegevoegde waarde bieden en relevant zijn.
Betrek jouw medewerkers als ambassadeurs, het zal je geen windeieren leggen. Integendeel. Veel succes!!

Schakelen jullie al ambassadeurs in? Wat is jullie ervaring? Deel je het met ons? 

Van plan om ambassadeurs in te schakelen en heb je hierbij hulp nodig? Aarzel niet ons te contacteren! 

PS Ook voor politici en politieke partijen is dit een vaak gebruikte strategie. Hoe pak je dat aan? Hiervoor kan je inspiratie halen bij de Apptivisten-methode van GroenLinks in Nederland. Via een WhatsApp zendlijst worden geïnteresseerden en fans op de hoogte gehouden van updates uit de campagne. Ook als er een nieuwe video van Jesse Klaver online werd gezet, werd dit zo meegedeeld. Zo worden fans betrokken, is de kans groot dat ze op het bericht gaan klikken en waarschijnlijk ook gaan delen.

Helaas merken we ook dat het vaak niet zo evident is… omdat het algemeen kennisniveau van sociale media (zowel privé als professioneel) bedroevend laag is. Tijd om daar iets aan te doen! Dit komt zowel de medewerkers als de organisatie ten goede. Helaas zien we ook dat opleidingsbudget voor sociale media enkel voorzien is voor zij die professioneel de knoppen bedienen.  Onze visie is hierin: iedereen goed op sociale media, dat zou het doel van elke organisatie moeten zijn!

Over de schrijver