arrow_drop_up arrow_drop_down
17 februari 2020 

Zo adverteer je op LinkedIn: gericht jouw juiste doelgroep bereiken

De meest gehoorde vraag als het om sociale media gaat: hoe zorg je ervoor dat jouw post bij het juiste publiek terechtkomt? Niet eenvoudig, want het organische bereik voor organisaties blijft dalen. Gelukkig bestaat er zoiets als adverteren op sociale media, waarbij je voor een relatief beperkt prijsje jouw post kunt richten naar de doelgroep die jij wil.

Adverteren op LinkedIn: adverteren op opleidingsniveau of jobtitel

Natuurlijk heeft ook LinkedIn een advertentie-module. Dat zul je wel al gemerkt hebben als je door de tijdlijn van LinkedIn aan het scrollen was.

Adverteren op LinkedIn heeft meerdere voordelen. In de eerste plaats kun je jouw post (advertentie dus) richten op mensen met een bepaald opleidingsniveau of met een bepaalde jobtitel. Iets wat je op andere sociale mediakanalen nog niet kunt. Op Facebook en Instagram kun je wel adverteren op mensen met een bepaalde interesse, maar dus niet op job. Dat kan bij LinkedIn wel.

Adverteren in een professionele context

LinkedIn heeft een wel heel specifiek publiek. Je moet weten dat LinkedIn zo goed als altijd in een professionele context gebruikt wordt. Even kort door de bocht: Facebook wordt in de vrijetijdsuren gebruikt, LinkedIn tijdens de werkuren. Mensen zitten daarop om professionele redenen. Om hun netwerk uit te breiden, om expertise op te doen en te delen, om professionele hulp te vragen, enzovoort.

Dus als je adverteert op LinkedIn zit je meteen in een professionele context. Hierdoor zit je met je advertentie in een goede aandachtspanne bij je publiek. Je zit hen niet te bestoken tijdens hun vrije tijd, zeg maar.

Hoge betrokkenheid van je doelgroep

Daarenboven is de betrokkenheid van je doelgroep op LinkedIn gewoon groter. De gebruikers zijn vaak gepassioneerd door hun vakgebied.  Zeker als je je met je bedrijf of organisatie richt op professionelen, zit je met je advertenties op LinkedIn op je plaats. Adverteren op LinkedIn is in een B2B context een absolute must-do.

Matched audiences op LinkedIn: adverteer op ‘lookalikes’

Een heel leuke functie bij LinkedIn is dat je lijsten met profielen kunt uploaden om je post naartoe te richten. Anderzijds is er ook zoiets als ‘matched audiences’ of het ‘lookalike’-publiek.

U hoort het in Keulen donderen? Geen probleem, deze functie voor gevorderden zit inderdaad niet zo simpel in elkaar. Met het lookalike-publiek kun je het publiek dat gelijkt op jouw volgers of website-bezoekers gaan targeten.

Zo adverteer je op LinkedIn!

Ben je geprikkeld om zelf te leren adverteren op LinkedIn? Volg dan snel onze gloednieuwe lessenreeks over adverteren op LinkedIn in Someflex!

Nog geen Someflex-lid? Klik hier voor meer informatie!

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies