Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

Willen we stoppen met verontwaardigd zijn dat de Facebook-pixel op (overheids)sites staat?

De Cambridge Analytica-affaire en wat we daarna zien verschijnen aan berichten over Facebook, gooit alles op een hoopje. Tenenkrullend als je hier dagelijks mee bezig bent. Juist, onze gegevens mogen niet misbruikt worden. Tot zover ga ik mee in de discussie. En die verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker van deze data.

Maar moeten we als overheid heiliger zijn dan de paus en de mogelijkheden die er zijn om relevante berichten bij onze doelgroep te krijgen, naast ons neerleggen?

Moeten we heiliger zijn dan Colruyt en Bpost, zoals we gisteren ook konden lezen in het het opiniestuk van Bart De Waele “Willen we stoppen met verontwaardigd te zijn over Facebook”.

Na het LIVE kijken naar de verdediging van Mark Zuckerberg gisteren in de Amerikaanse Senaat en het artikel van deze ochtend in De Standaard “Facebook volgt u bij de Vlaamse Overheid” is het tijd om ook even in de pen te kruipen.

 

Licht de bezoekers van je website in

Recent verdiepten we ons ook als bedrijf in de GDPR-wetgeving, zoals veel bedrijven en organisaties. Het is een hele kluif, maar de principes zijn eenvoudig. Als bedrijf en organisatie licht je jouw klanten en gebruikers van jouw diensten in over het gebruik van hun data en gegevens. Zij kunnen vervolgens hiermee instemmen (of net niet) en de gebruikers hebben het recht om zich af te melden of zelfs vergeten te worden.

Als we dit concreet maken: is er een probleem als overheidssites de Facebook-pixel op hun site hebben staan? Ik dacht het niet, als ze dit opnemen in hun privacy policy op de site en zo hun gebruikers informeren hierover.

Advertenties zijn er nu eenmaal

Als gebruiker van Facebook krijg je advertenties te zien, dat is het businessmodel van Facebook. Ze zijn immers geen overheidsdienst en niet gesubsidieerd. Bovendien wil Facebook het gebruik van de tool gratis laten voor iedereen om zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid te geven de dienst te gebruiken.  

Als we kranten betaalbaar willen houden, laten we ook advertenties toe. Sommige kranten die gratis zijn, leven van de advertenties. Daar is niets mis mee waarschijnlijk? Of moet de inhoud van deze kranten de broodheer dienen?

Wil je als Facebook-gebruiker niet dat jouw interesses en data van websites waarop je surft wordt gebruikt voor het tonen van advertenties, dan pas je dit zelf aan in jouw persoonlijke instellingen. Ja, je blijft advertenties zien, dat is hun businessmodel en ja, de kans is groot dat je deze minder interessant zult vinden. Want dat laat de Facebook-pixel en andere target-mogelijkheden net toe: berichten volgens interesses of demografische gegevens afstemmen op wie ze interessant zijn.

Ik kan me vinden in deze quote uit de opinie van Bart De Waele: “Het probleem zit niet bij het verzamelen van die data. Wel bij het gebruik ervan. Het is de inhoud van de boodschap, de achterliggende intentie, die het goed of fout zijn bepaalt.”

En bij overheden, no offence, zit dit écht goed. Maar bereikt deze boodschap niet altijd de doelgroep waarvoor deze bedoeld is.
Mogen ze eindelijk ook eens deze nieuwe mogelijkheden benutten?

Reset

Als ik het debat gisteravond met Mark Zuckerberg in de Amerikaanse Senaat volgde, ben ik ervan overtuigd dat nu de goede stappen zullen gezet worden. Een soort reset-knop die misschien nodig was, zeker ook in Amerika de bescherming, transparantie en mindset kweken die wij ons in Europa en alle bedrijven die opereren in Europa met de GDPR opleggen.

Dit stuk is ook geen verdediging van Facebook, het is een boodschap de wereld insturen die kadert dat data verzamelen op zich niet een probleem is en dat ik mag hopen dat de overheid ook meegaat in de nieuwe mogelijkheden om berichten te targetten en zo budgetten beter kan besteden.

We hebben al nationale campagnes begeleid waarbij we de budgetten steeds meer zien opschuiven van puur massacommunicatie naar ‘alle inwoners’ versus naar inwoners waarvoor deze info bedoeld is. De pixel is hierbij slechts 1 hulpmiddel, maar wel heel handig.

Gedaan met massacommunicatie

Moeten onze overheden heiliger zijn dan de paus en deze niet gebruiken? Dan hinken we binnenkort niet 5, maar 10 jaar achterop. Moeten we open en transparant communiceren hierover, zeker. En wat we er vooral mee doen, is goed bedoelde gerichte boodschappen sturen en eindelijk de burgers proberen bereiken met de juiste boodschap.

Wil je geen gepersonaliseerde reclame? Dan stop je best met het gebruik van klantenkaarten bij de lokale handelaar, de Joyn-kaart, de Colruyt kaart, enzovoort. En als je geen gepersonaliseerde boodschappen op Facebook wenst, dan pas je jouw instellingen hiervoor aan.

En ja, ook op TV gaan we die toer op. Want geef toe, hoe relevant is het tonen van reclame voor maandverband aan de tv-kijkende massa, waarvan zowat de helft uit mannen bestaat? De helft van je advertentiebudget wordt dus niet nuttig besteed. Gedaan met massacommunicatie, we gaan richting relevante communicatie op jouw maat.

Heb je recht op een subsidie, een premie, wil je op de hoogte zijn van nieuwe regelgeving die op jou van toepassing is of zelfs initiatieven om mensen samen te brengen? Dan hoop ik dat de overheid de nieuwe mogelijkheden die voor de hand liggen gebruiken.

Dit is geen verdediging van Facebook, wel een oproep om er met z’n allen meer verantwoord mee om te gaan.