Schrijf je in voor onze gratis sociale media tips & tricks.
Klik hier!

Page content

article content

5 redenen waarom Instagram Stories heel populair en de toekomst zijn

Met meer dan 1 miljard gebruikers, waarvan meer dan 500 miljoen dagelijks, is Instagram een populair sociale mediakanaal. Ook hier bij ons in België wordt dit kanaal steeds populairder. Zo wees onderzoek naar het sociale mediagedrag van Belgen, uitgevoerd door Hootsuite, uit dat meer dan 33 procent van alle Belgen maandelijks actief is op Instagram. In 2019 zal dit cijfer alleen maar toenemen, want Instagram is op dit moment het kanaal met het grootste groeipotentieel. 

Enkele cijfers

  • Er zijn tot nog toe meer dan 50 miljard foto’s gedeeld op Instagram.
  • 59 % van de internetgebruikers tussen 18 en 29 jaar gebruiken Instagram.
  • 33% van de internetgebruikers tussen 30 en 49 jaar gebruiken Instagram.
  • Meer dan 450 miljoen mensen gebruiken dagelijks Instagram Stories en dit aantal neemt elke dag toe. 

Je merkt het, Instagram heeft heel wat potentieel. Graag meer weten over hoe dit kanaal werkt en wat je er concreet mee kan als organisatie? Collega Helene geeft hier op 20 december een webinar over.

Instagram Stories

Instagram Stories zijn immens populair. Ook hier in België. Ik geef je graag 5 redenen waarom deze functie in Instagram de toekomst is.

1. Exclusiviteit

Dit is volgens mij één van de sterkste punten van Instagram Stories. Verhalen verdwijnen na 24 uur, dus fans en volgers weten dat wanneer ze niet kijken ze ‘iets’ gemist hebben. Dit creëert exclusiviteit. Wie leuke, relevante Stories maakt, bindt mensen aan zijn merk of organisatie.

2. Veel posten wordt niet als spam ervaren

Instagram Stories zijn een aparte sectie op Instagram. Anders dan de Facebook- of Instagram-tijdslijn moet je hierdoor niet scrollen. Je klikt op het eerste verhaal om de verhalen automatisch af te laten spelen. Of je kiest een specifiek verhaal uit dat je wil zien. Zit er iets tussen dat je niet leuk vindt, dan swipe je dit heel vlug weg. Verhalen zijn na 24 uur ook altijd anders, hierdoor wordt het ook veel minder als ‘spam’ ervaren.

3. Authenticiteit 

Een derde sterkte van Instagram Stories is dat ze minder ‘gemaakt’ zijn dan bijvoorbeeld foto’s op Instagram. Wanneer mensen voor een post op Instagram heel wat foto’s nemen en filters gebruiken om tot de ‘perfecte’ foto te komen, is dat bij Stories niet het geval. Instagram Stories zijn – op dit moment – nog veel spontaner en natuurlijker. Dit biedt voor organisaties heel wat mogelijkheden.

Die mogelijkheden leren kennen? Waarvoor kan jij Instagram Stories inzetten? Kom het te weten in de online opleiding: ‘Instagram voor jouw organisatie.’

4. Interactie 

Instagram Stories laten ook toe om heel persoonlijk in interactie te treden met je volgers. Zo zijn er heel wat ‘features’ aanwezig om vragen te stellen of zelf vragen binnen te krijgen.  Een voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld de poll-functie. Stel een vraag en laat je publiek stemmen:

via GIPHY

5. De advertentiemogelijkheden breiden uit

Marketeers hebben door dat Instagram ‘the next big thing’ is en beginnen massaal hierop in te zetten. Ook heeft Facebook, eigenaar van Instagram, de advertentie-mogelijkheden uitgebreid. Dit laat toe om nog beter en specifieker te adverteren op Instagram en Instagram Stories. Deze trend zal zich in 2019 veder ontwikkelen.

Wil je voor 2019 volledig mee zijn met de mogelijkheden van Instagram en Instagram Stories? Schrijf je dan in voor de online opleiding: Instagram voor jouw organisatie. Leer waar en wanneer je dat wil en op 20 december kan je al jouw Instagram-vragen stellen op het webinar 💪