arrow_drop_up arrow_drop_down
11 december 2019 

Waar vind ik de ideale contentkalender 2020 boordevol sociale media-inspiratie?

We krijgen vaak de vraag of er een goede content-kalender voor sociale media bestaat?
Wat je post op sociale media, bepaalt steeds meer de eerste indruk die mensen van jou en jouw organisatie krijgen. Het is dus een belangrijke vraag!

Mag het iets meer zijn dan lijstjes met top-topicals?

Ja! Er bestaan massa’s contentkalenders, vaak met vermelding van de ‘top-topicals’, zoals dat heet (‘dagen van…’, ‘de week van…’ en de klassiekers als Vaderdag/Moederdag, Valentijn, enzovoort). Daarin sluipen soms wat fouten, doordat in Vlaanderen en in Nederland en in andere delen van de wereld deze ‘dagen van…’ nogal eens verschillen qua datum. Aanvullend zijn niet alle ‘dagen van…’ relevant om op in te haken. Beetje tricky dus maar best wel handig zo’n ‘handvaten’.

We raden je aan om niet op alle ‘dagen van…’ in te haken, wel op deze waarbij je zelf creatief uit de hoek kunt komen of waarbij je iets kunt tonen van jouw organisatie. Het biedt wel een kapstok waar je zeker naar kunt kijken.

Inhaken op actualiteit, trends en hypes

Inhakers doen het goed op sociale media. Ze zorgen voor meer bereik en tonen dat de persoon die de content online plaatst ook weet wat er leeft en speelt op sociale media (het online dorpsplein).
Deze dagen is er veel te doen rond de “banaan aan de muur getapet”. Is dit echt kunst?  Heel leuke inhakers gespot! 
Of een tijdje geleden toen veel diensten van de brandweer bijvoorbeeld via een ‘flatlay’ toonden wat er allemaal in hun dienstwagens zat. Hier werd ook door veel anderen creatief op ingehaakt (ook uit andere sectoren).
Maar ook het weer, nieuws, enzovoort zijn mooie inhakers die het vaak goed doen.
Het maakt jouw berichten ‘leuk’ op de momenten dat mensen even ontspannen en hun tijdslijn consulteren.
Het toont dat jouw organisatie ‘in de wereld staat’ en niet alleen met eigenbelang bezig is.

Contentstrategie: op welke thema’s zet je in?

Vanuit de eigen organisatie bekeken heb je waarschijnlijk een contentstrategie voor sociale media, waarbij je rond bepaalde thema’s wil gaan posten. Waarbij je toont wat jullie waarden zijn en wat jullie DNA is.
Ook met deze kapstok kan je dan aan de slag gaan om eventueel samen met meerdere collega’s content rond te maken.
Aanvullend ga je waarschijnlijk een sociale mediakalender opmaken op basis van events, themadagen, geplande persberichten en publicaties…?

Dit alles samen brengt ons tot het feit dat dé ideale contentkalender een mix is van al het bovenstaande.
Meteen het antwoord op de hoofdvraag van dit artikel.

Wat je post op sociale media, bepaalt steeds meer de eerste indruk die mensen van jou en jouw organisatie krijgen.
Sta daar eens bij stil en denk dan eens aan de berichten die van jullie online verschijnen.

Ga je bijvoorbeeld enkel ‘roepen’ welke producten en diensten je hebt (niet doen!), of ga je ook een restaurant met een open keuken worden (via sociale media)?  Ga je medewerkers activeren als online ambassadeur of contentcreator? Dat is the next step als je meer bereik en betrokkenheid wil op sociale media. En wilt werken aan een betere Employer Branding.

Interesse in onze content-inspiratiekalender?
Die biedt niet enkel inspiratie, maar leert je ook hoe je zelf creatieve content kan creëren! Je kunt er ook meer leren over content-strategie etc.
Vraag 3 dagen gratis toegang tot Someflex, ons online leerplatform, en ontdek massa’s inspiratie!

Veel inspiratie gewenst!

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies