Verkiezingscampagne in 2018 wordt anders!
23 april 2016 

Verkiezingscampagne in 2018 wordt anders!

Oscar Wilde wist het al: “Er is maar één ding erger dan dat er over je gesproken wordt, en dat is dat er niet over je gesproken wordt.” Meer dan een eeuw geleden had hij het over de komende verkiezingscampagne kunnen hebben. In de aanloop daarvan is het dit citaat dat ervoor zorgt dat je doorgaans de borden en affiches overal ziet opduiken. In 2018 zal het niet anders zijn. Wat wel verandert, is de maatschappij en hoe de mens en kiezer die bekijkt. Tussen 2012 en 2018 zit letterlijk en figuurlijk een wereld van verschil.

Zelfs in een volgestouwd affiche-landschap zal de kiezer van de (ondertussen al zeer nabije) toekomst één oog op zijn of haar smartphone houden. Het zal dus niet alleen zaak zijn om zichtbaar te zijn in het echte leven, maar ook om online een geloofwaardige reputatie op te bouwen.

Een veranderende maatschappij stelt politici voor interessante uitdagingen. Zowel nieuwe als ervaren mandatarissen zullen zich moeten aanpassen als ze hun kiespubliek willen bereiken. Een aanzienlijk stuk van dat publiek (18-25 jarigen) zijn digital natives, voor wie ‘online’ geen aangeleerd begrip is. Die bereiken wordt dé uitdaging van de volgende campagne. Daar begint u beter niet te laat mee. Deze legislatuur is voorbij halfweg en voorkeuren worden stelselmatig opgebouwd.

Interactie aangaan, open communiceren en een relatie opbouwen. Begin vandaag al na te denken daarover. Wat is jouw strategie? Welke kanalen ga je inzetten? Wat doet de partij? Een reputatie bouw je niet in enkele maanden op. Een geloofwaardige al helemaal niet. Het is zaak om nu te starten en daar binnen maanden of zelfs jaren de vruchten van te plukken, in de vorm van een klinkende verkiezingsoverwinning. Wil jetop of mind zijn bij het kleuren van het stembolletje? Bouw nu aan je eerste online indruk, toon jouw engagementen, deel jouw visie en ga de interactie met je kiespubliek aan. Kunnen kiezers je vlot bereiken? De kiezer van de toekomst zoekt zijn informatie voor een groot stuk online en wie daar amper aanwezig is, zal zonder twijfel stemmen laten liggen.

Doe tot slot gewoon eens de test en google jezelf. Welke eerste indruk maakt het resultaat? Is het dat wat je wil uitstralen, uitdragen of realiseren? ‘Je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken’ is een cliché van jewelste, maar wel eentje waar waarheid in schuilt.

 

Over de schrijver