Paaspauze voor winkels: Hoe maak je online afspraken via sociale media?
25 maart 2021 

Paaspauze voor winkels: Hoe maak je online afspraken via sociale media?

Het overlegcomité kwam recent met het nieuws dat er de komende weken een ‘paaspauze’ wordt ingelast. Alle contactberoepen moeten hun deuren vier weken lang sluiten en de niet-essentiële winkels mogen enkel nog op afspraak werken. Heb jij een eigen zaak en zal je de komende weken online afspraken moeten organiseren? Dan helpen wij jou graag verder. In deze blogpost zetten we alle mogelijkheden om je online afspraken te organiseren via sociale media. 

Een online afspraak maken via Facebook

Via Facebook heb je enkele manieren om je klanten aan te moedigen een online afspraak te maken. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van de knop op je Facebookpagina. Als je je knop bewerkt of opnieuw instelt, kan je dan kiezen voor ‘nu boeken’. Hier kan je je reservatiesysteem aan toevoegen. Je kunt de afspraken-module van Facebook zelf gebruiken of je kunt jouw eigen online reservatiesysteem koppelen. Is jouw reservatiesysteem niet terug te vinden in de lijst met partners op Facebook? Dan kies je beter een andere soort button, waar je dan de url naar de juiste website kan toevoegen, zodat mensen daar snel kunnen op klikken.

Als je zo’n knop hebt toegevoegd, is het ook belangrijk dit voldoende te communiceren naar je volgers. Leg hen zeker uit in een aparte Facebookpost hoe ze je online afspraaksysteem kunnen vinden en wat ze kunnen doen om hun plekje te reserveren. Een duidelijke wegwijzer toevoegen naar je knop, kan bijvoorbeeld door een aangepaste omslagfoto. We tonen het je graag even voor:

maak online afspraken via sociale media tijdens de paaspauze

 

Een aantal voordelen van de afspraken-module binnen jouw Facebookpagina zijn: 

  • Het is gratis: alle bedrijven met een Facebookpagina hebben gratis toegang tot de Afspraken-module op Facebook.
  • Tijd besparen: met Afspraken op Facebook kun je eenvoudiger je bedrijfsagenda beheren. Accepteer afspraken van nieuwe en terugkerende klanten met minder communicatie heen en weer.
  • Beschikbaarheid: stel de tijden in waarop je beschikbaar bent en publiceer deze, zodat klanten een tijdstip kunnen kiezen dat handig voor ze is, of ze Facebook nu wel of niet gebruiken.
  • Agenda: bekijk alle afspraken in een gestroomlijnde agenda-indeling.
  • Synchroniseren met Google Agenda mogelijk: Facebook voegt jouw afspraken toe aan je Google Agenda zodat je ze niet handmatig hoeft toe te voegen. (Jouw Facebook-agenda blokkeert ook als je Google Agenda aangeeft dat je druk bent. Dit voorkomt dat een klant bij je boekt op een tijdstip dat je al een afspraak hebt staan of afwezig bent.)
  • Eenvoudig communiceren met klanten: verstuur herinneringen en bevestigingsberichten voor aankomende afspraken via sms of Messenger om het aantal no-shows te beperken en het aantal herhaalde boekingen te vergroten.

Wil je leren hoe je zo’n afspraken-module toevoegt aan jouw Facebookpagina? Schrijf in voor 3 dagen gratis online leren in Someflex, via deze link.

Een online afspraak maken via Instagram

Ook op Instagram kan je een knop toevoegen. Hier kan je dan kiezen tussen drie soorten actieknoppen: boeken, eten bestellen en reserveren. Onder ‘boeken’ vind je dan opnieuw een volledige lijst aan boekingservices die samenwerken met Instagram. Zit jouw reservatieprogramma of boekingservice hier niet tussen? Dan kies je er beter voor om een link in bio toe te voegen en op die manier de juiste url te vermelden op je Instagrampagina.

Zorg er ook hier zeker voor dat je volgers voldoende op de hoogte zijn. Leg hen dus zeker duidelijk uit hoe ze kunnen reserveren en waar ze jouw online agenda kunnen terugvinden. Dit kan je doen via een aparte Instagrampost, een Instagramstory of door het uit te leggen in een video op IGTV of Instagram Reels. Opties genoeg dus!

Hoe maak je je online afsprakensysteem bekend bij het grote publiek?

Natuurlijk wil jij niet dat je winkel op zijn ‘gat’ valt tijdens deze paaspauze. Daarom is en blijft het belangrijk je klanten via je sociale media toch te overtuigen om een online afspraak te maken en een bezoekje aan je shop te brengen. Dit kan je doen door je online afsprakensysteem extra in de kijker te zetten. Communiceer daarom zeker regelmatig over hoe je nu te werk gaat. Voor je klanten is het bij veel winkels een ander systeem en gelden er soms andere maatregelen, voor hen is heldere communicatie daarom prioriteit. Als ze een kijkje nemen op jouw pagina’s, zijn ze op zoek naar meer informatie. Zorg er daarom voor dat ze dit dan ook onmiddellijk kunnen terugvinden. Post hier dus zeker regelmatig over. Op Facebook kan je bijvoorbeeld  alle info samenvatten in één post en dit vastpinnen bovenaan je pagina. Zo krijgt elke bezoeker van je Facebookpagina dit als eerste te zien.

Op Instagram kan je geen posts vastpinnen. Wel kan je alle informatie verzamelen in je Instagram stories en hier een hoogtepunt van maken. Hoogtepunten zijn verzamelingen van stories die op je profiel blijven staan. Geef je hoogtepunt bijvoorbeeld ‘paaspauze’ als naam, zo weet iedereen die op jouw Instagrampagina komt dat daar alle info te vinden is.

Wil je naast je volgers ook nieuwe klanten aantrekken? Dan is het een goed idee om je online afsprakensysteem extra in de kijker te zetten door middel van een advertentie. Ben je nog niet vertrouwd met adverteren op Facebook? Dan is het aan te raden hier eerst online lessen over te volgen of meer research over te doen.

 

Hoe zet ik een online afsprakensysteem op via sociale media?

Een ‘boek nu’-button op Facebook, een bericht vastpinnen bovenaan je pagina, een aantrekkelijke omslagfoto ontwerpen, een link in bio op Instagram toevoegen, stories en hoogtepunten posten,.. Het zijn allerlei tools en middelen om online zo goed mogelijk te blijven communiceren. “Hoe?” is hier natuurlijk nog een belangrijke vraag. Wil jij graag onmiddellijk zelf praktisch aan de slag en leren hoe je al deze mogelijkheden kan toepassen voor jouw eigen onderneming? Dan helpen we jou bij Someflex graag op weg. Someflex is ons online leerplatform met meer dan 1400 videolessen over sociale media. Wil je onmiddellijk aan de slag? Dan kan je je gratis inschrijven voor een proefperiode van 3 dagen.

In Someflex helpen we je door deze paaspauze! Goesting om bij te leren? Let’s go!

Inschrijven voor 3 dagen gratis Someflex kan via deze link.

 

Over de schrijver
arrow_drop_up arrow_drop_down