arrow_drop_up arrow_drop_down
7 januari 2020 

Waarom Pinterest niet meer mag ontbreken in jouw sociale media mix!

Wat is Pinterest?

Pinterest, met wereldwijd 291 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, is volgens CEO Ben Silbermann een ‘catalogus van ‘ideeën’ waarop gebruikers zaken organiseren en ‘pinnen’ op digitale prikborden. Het is vooral een zoekmachine waarmee gebruikers op zoek gaan naar inspiratie over heel uiteenlopende thema’s zoals wonen, reizen, mode, interieur etc. Die gevonden informatie en inspiratie wordt vastgepind op een eigen persoonlijk prikbord. Op die manier laat Pinterest de gebruiker toe heel gemakkelijk een overzicht te bewaren van al de zaken die hij of zij wil bijhouden. Elke gebruiker kan verschillende prikborden aanmaken met verzamelingen, die hij of zij zowel openbaar als publiek kan houden.

Doe zelf eens de test en ontdek wat je op Pinterest allemaal vindt over een bepaald onderwerp.

Pinterest tijdslijn

Van afbeeldingen naar extra websitebezoekers

Wist je dat Pinterest na Facebook op de tweede plaats staat van sociaal platform dat het meest verkeer genereert naar websites? Nuance hierbij is dat op Facebook het meeste verkeer wordt gegenereerd door betaling, dus via advertenties. Op Pinterest verloopt dit verkeer organisch en dus gratis.  Pinterest is een krachtig kanaal om verkeer op je website te krijgen. Zoals hierboven gezegd is Pinterest – net zoals Google – een zoekmachine. Mensen zoeken op Pinterest maar de gevonden afbeeldingen staan op externe websites, jouw website bijvoorbeeld. Het is dus belangrijk om hierop een SEO-strategie toe te passen en de afbeeldingen een juiste naam te geven.

Concreet voorbeeld: Tattoo For A Week is een bedrijf gespecialiseerd in tijdelijke tatoeages. Op hun website hebben ze heel veel foto’s van tatoeages ter inspiratie. Deze foto’s zijn allemaal toegevoegd aan een bord op Pinterest. Veel mensen gebruiken dit platform ter inspiratie voor hun tatoeage. Het bord van Tattoo For A Week heeft meer dan 2,4 miljoen maandelijkse kijkers. Een deel daarvan klikt door naar hun webshop.

Prachtig toch? En iets dat jij ook kan doen!

 

Pinterest-content heeft een lange houdbaarheidsdatum!

Een ander groot voordeel van Pinterest is dat de afbeeldingen vindbaar blijven. Ze verdwijnen niet onderaan in je tijdlijn, zoals bij Facebook en Instagram. Een paar dagen na plaatsing levert een Facebook-post nauwelijks nog iets en de gemiddelde houdbaarheid van een Tweet is achttien minuten. Ter vergelijking: de gemiddelde houdbaarheid van een pin is vier maanden. Content op Pinterest heeft dus een lang leven. Mensen bewaren afbeeldingen op hun borden, maar ze zijn ook goed vindbaar op zoekwoorden. Daardoor kan je één of zelfs twee jaar later nog steeds veel bezoekers op je website krijgen vanwege die ene pin.

Meer weten over Pinterest?

Op 11 februari geeft Helene om 11u een gratis webinar waarin ze met jullie inspirerende voorbeelden bespreekt.

Dit mag je verwachten: 

5 inspirerende voorbeelden van organisaties die Pinterest goed gebruiken en zo onder andere meer verkeer genereren naar hun website. 

 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies