arrow_drop_up arrow_drop_down
17 juni 2019 
in Nieuws

Instagram test met het verbergen van zichtbare likes op hun posts

Elke week houden we je op de hoogte van nieuwigheden in sociale medialand. We beginnen met nieuws over het algoritme op Facebook:

1. Facebook gaat ranking van reacties op posts verbeteren

Facebook heeft de algoritmes aangepast die bepalen welke reacties meer zichtbaar zijn onder Facebookposts. Hierdoor komen reacties die relevant zijn voor de gebruiker meer bovenaan te staan. Facebook heeft dit zelf gecommuniceerd op hun website.

Er wordt nu onder meer gekeken of een reactie is geplaatst door een vriend van de gebruiker, in dat geval komt deze hoger in de ranking te staan. Ook reacties waar de originele poster zelf op reageert, worden hoger gewaardeerd.

De wijzigingen gelden vooral voor pagina’s, maar ook gebruikers (profielen) met veel volgers kunnen de invloed van het nieuw algoritme ondervinden.

2. Gaat Instagram het aantal likes verbergen?

Instagram wil iets doen aan de obsessie van gebruikers om veel likes te verzamelen. Daarom loopt nu een test in Canada waarbij alleen gebruikers kunnen zien hoeveel likes ze krijgen op hun content. Andere mensen zien ze niet. Dit ‘weghalen’ van zichtbare likes moet ervoor zorgen dat mensen hier minder obsessief mee bezig zijn. Ook wil Instagram dat mensen content liken vanwege de inhoud en niet vanwege de populariteit van een post.

Wat vind jij hiervan? Een goed idee?

3. Snapchat breidt in-app aankopen uit

Snap, het bedrijf boven Snapchat werkt sinds kort samen met de online winkelsoftware van Shopify. Hierdoor is het mogelijk om rechtstreeks aankopen te doen in Snapchat. Snap is deze nieuwe functie aan het testen bij influencers en grote merken, maar het is de bedoeling dat dit op termijn voor iedereen wordt uitgerold. Alleen zorgt de GDPR en Europese Privacy-wetgeving ervoor dat dit hier minder makkelijk gaat.

 

Zoals je leest, veranderen sociale media heel snel en is het niet altijd makkelijk om bij te blijven. Gelukkig hebben we hier de oplossing voor. Met Someflex, het online leerplatform sociale media, blijf je steeds up-to-date aan de hand van snackable videolessen van 3 minuten. Je leert niet alleen de knoppen kennen, maar krijgt ook strategie en heel veel inspiratie. Neem zeker een kijkje of Someflex iets voor jou is.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies