Instagram Stories. Hoe begin je eraan?
12 februari 2019 

Instagram Stories. Hoe begin je eraan?

We krijgen steeds meer vragen van organisaties hoe ze Instagram kunnen inzetten in hun organisatie en wat de mogelijkheden van Instagram Stories zijn. Terecht, want Instagram is ‘booming’ en het kanaal met het grootste groeipotentieel van 2019!  

Enkele cijfers:

      • Instagram telt meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. In België zijn er ongeveer 4 miljoen mensen actief en hun engagement is 10 keer groter dan op Facebook. 
      • 80% van de gebruikers volgen ten minste één organisatie op Instagram, 60% ontdekken producten en 75% onderneemt een actie (bijvoorbeeld klikken door naar een website).

Op Instagram deel je foto’s en video’s met jouw volgers, maar je kan ook verhalen delen, de zogenaamde ‘Stories’.

Waarom Instagram Stories?

Instagram Stories zijn immens populair. Ook hier in België. Ik geef je graag 5 redenen waarom Instagram Stories de toekomst zijn:

1. Exclusiviteit

Dit is volgens mij één van de sterkste punten van Instagram Stories. Verhalen verdwijnen na 24 uur, dus fans en volgers weten dat wanneer ze niet kijken, dat ze ‘iets’ gemist hebben. Dit creëert exclusiviteit. Wie leuke, relevante Stories maakt, bindt mensen aan zijn merk of organisatie.

2. Veel posten wordt niet als spam ervaren

Instagram Stories zijn een aparte sectie op Instagram. Anders dan de Facebook- of Instagram-tijdslijn moet je hierdoor niet scrollen. Je klikt op het eerste verhaal om de verhalen automatisch af te laten spelen. Of je kiest een specifiek verhaal uit dat je wil zien. Zit er iets tussen dat je niet leuk vindt, dan swipe je dit heel vlug weg. Verhalen zijn na 24 uur ook altijd anders, hierdoor wordt het ook veel minder als ‘spam’ ervaren.

3. Authenticiteit 

Een derde sterkte van Instagram Stories is dat ze minder ‘gemaakt’ zijn dan bijvoorbeeld foto’s op Instagram. Wanneer mensen voor een post op Instagram heel wat foto’s nemen en filters gebruiken om tot de ‘perfecte’ foto te komen, is dat bij Stories niet het geval. Instagram Stories zijn – op dit moment – nog veel spontaner en natuurlijker. Dit biedt voor organisaties heel wat mogelijkheden.

Wist je dat je op Instagram ook een bedrijfsprofiel kan instellen? Hoe je dit doet leert Helene je in de online expertsessie: Instagram voor zakelijk gebruik op 19/2.

4. Interactie 

Instagram Stories laten ook toe om heel persoonlijk in interactie te treden met je volgers. Zo zijn er heel wat ‘features’ aanwezig om vragen te stellen of zelf vragen binnen te krijgen.  Een voorbeeld hierbij is bijvoorbeeld de poll-functie. Stel een vraag en laat je publiek stemmen:

via GIPHY

5. De advertentiemogelijkheden breiden uit

Marketeers hebben door dat Instagram ‘the next big thing’ is en beginnen massaal hierop in te zetten. Ook heeft Facebook, eigenaar van Instagram, de advertentie-mogelijkheden uitgebreid. Dit laat toe om nog beter en specifieker te adverteren op Instagram en Instagram Stories. Deze trend zal zich in 2019 verder ontwikkelen.

Instagram Stories, hoe begin ik eraan?

Klik op de camera bovenaan om een foto of video in je verhaal te plaatsen:

Klik op de grijze bol om een foto te maken of hou de knop ingedrukt om te filmen. Voeg nu toe aan je verhaal.

Voilà, je eerste content is nu toegevoegd aan je verhaal.

Maar zoals je zelf ziet heb je nog heel wat andere opties. Wat je hier allemaal mee kan en vooral hoe je dit doet leer je in Someflex, de online bibliotheek met snackable videolessen sociale media.

Interesse in de mogelijkheden van Instagram en hoe jij Instagram kan inzetten in jouw organisatie? Hoe maak je een bedrijfsprofiel aan? Wat zijn de voordelen hiervan? Hoe maak je Stories? Hoe verhoog je jouw bereik en zichtbaarheid?

Helene legt dit allemaal uit en geeft veel inspiratie op dinsdag 19 februari zowel om 11 uur als om 20 uur in de online expertsessie: Instagram voor zakelijk gebruik.

Over de schrijver