Hoe gebruik je Instagram in 2020?
19 april 2020 

Hoe gebruik je Instagram in 2020?

In 2020 gaan we waarschijnlijk nog meer Instagram gebruiken, ook zakelijk. Als bedrijf of organisatie ben je hier maar beter op voorbereid. Hier alvast een aantal trends voor 2020 op Instagram.

Instagram investeert in video

Video is de laatste jaren aan een opmars bezig online. Instagram wilde deze boot niet missen en startte dit jaar met een videokanaal. IGTV is een apart stuk op Instagram waar je video’s kan uploaden die langer zijn dan een minuut. Het voordeel is dat je naar die video’s kan teasen vanuit je Instagram-account. Dit kan je doen met Stories en gewone posts op je tijdlijn.

Authentieke content

Op Instagram zag de wereld er altijd wat beter uit. Nu begint dit iets te veranderen en zijn er verschillende bewegingen aan het opstaan. Een aantal influencers hebben deze beweging helpen opstarten. Zij durven vaker de minpuntjes van hun leven bespreken. Ondertussen zie je deze beweging overal op Instagram. Instagrammers met een groot account durven al vaker eens zeggen wanneer het niet goed gaat, of een lelijke en mooie foto naast elkaar plaatsen. 

Bedrijven en ondernemers durven benoemen wat er misloopt. Dat kan soms sympathiek overkomen.

 

Nieuwe zoekmachine 

Op Instagram ga je een soort van portfolio maken. Als mensen iets meer over je merk of organisatie willen weten, zoeken ze je Instagramprofiel op. Daar zien ze in een aantal foto’s wat je doet, eventueel ook wat anderen hebben gepost met jouw persoonlijke hashtag. En zoals iedereen weet, zegt 1 beeld soms meer dan 100 woorden.


Bijleren over Instagram? 

Ben je al actief op Instagram en wil je graag meer leren over Stories, IGTV, adverteren en shops? 
Zin om continu bij te leren over Instagram? Mee te zijn met de laatste nieuwigheden?
Dan zijn onze snackable videolessen in Someflex zeker iets voor jou.
Leer nu 3 dagen gratis Instagram (in Someflex).

 

Het gebruik van eigen hashtags

Heb je nog geen unieke hashtag? Verzin er dan één! Je kan mensen op Instagram, maar ook naast Instagram, aansporen deze hashtag te gebruiken. Heb je een koffiebar of restaurant, vermeld je hashtag daar. Zo weten mensen direct welke hashtag ze kunnen gebruiken als ze een foto posten. Op verpakkingen, zakken,… kan je ook je hashtag plaatsen. 

Je kan ook hashtags volgen op Instagram. Zo kan je makkelijk volgen als mensen iets posten over jou.

 

User generated content

De mooiste reclame die je kan hebben, is iemand die een foto deelt van jouw merk of product.
Verzin hiervoor een unieke hashtag die gebruikers of inwoners kunnen delen bij hun foto’s. Geef hen ook aan dat jij de foto’s op die hashtag kan hergebruiken.

 

Interactieve stories

Op Stories kan je vragen stellen aan je volgers en hen ook de mogelijkheid geven om te antwoorden op die vragen. Dit zorgt voor meer interactie met je volgers. En meer interactie met je volgers is ook weer goed voor je algoritme. Dus kom maar op met die poll’s en quizzen. 

 

Instagram Story advertenties

Als je op Instagram naar Stories kijkt, zie je steeds meer advertenties verschijnen. Voor sommige gebruikers kan dit vervelend zijn. Toch kan jij van je advertenties iets leuks maken. Hoe? Zorg vooral dat je advertentie niet overkomt als een advertentie. Maak er iets leuk en origineel van. En verkoop niet!
Je kan wel linken naar je website, en wie weet zijn mensen zo hard geïnteresseerd in je product dat ze het toch kopen.

 

 

Bijleren over Instagram? 
Ben je al actief op Instagram en wil je graag meer leren over Stories, IGTV, adverteren en shops? 
Zin om continu bij te leren over Instagram? Mee te zijn met de laatste nieuwigheden?
Dan zijn onze snackable videolessen in Someflex zeker iets voor jou.
Leer nu 3 dagen gratis Instagram (in Someflex).

 

Meer tekst onder de posts

Heb je een goed verhaal te vertellen bij de foto die je op Instagram gaat posten? Hou je niet in! Schrijf er op los. Als het verhaal echt boeiend is, gaan mensen het lezen. 

 

Verkoop via Instagram shops

Met Instagram shops kan je producten taggen in je foto’s. Op die producten kan worden doorgeklikt naar een webshop. Een toekomstige klant is slechts enkele klikken verwijderd van een aankoop. Een pak minder omslachtig dan het ‘Link in bio’. 

Je kan tot 5 producten taggen in één foto en mensen zien direct hoeveel je product kost.

Je krijgt extra statistieken. Zo kan je zien hoeveel keer er is doorgeklikt naar je betaalpagina, hoeveel keer iemand bepaalde producten heeft bekeken,…

 

Augmented reality

Met deze nieuwe feature gaat het mogelijk zijn om bepaalde zaken virtueel te passen. Instagram ontwikkelt een studio waar jij als gebruiker bepaalde producten kan aanmaken in 3D. Instagramgebruikers kunnen vervolgens kijken of dat nieuw kleur lippenstift of een zonnebril wel bij hen past.

 


Bijleren over Instagram? 

Ben je al actief op Instagram en wil je graag meer leren over Stories, IGTV, adverteren en shops? 
Zin om continu bij te leren over Instagram? Mee te zijn met de laatste nieuwigheden?
Dan zijn onze snackable videolessen in Someflex zeker iets voor jou.
Leer nu 3 dagen gratis Instagram (in Someflex).

 

Over de schrijver