Gemeente ’s-Hertogenbosch op Snapchat
23 juni 2016 
in Nieuws

Gemeente ’s-Hertogenbosch op Snapchat

De leeftijd van Facebookgebruikers stijgt en het gebruik van Twitter neemt gestaag af. Wil je als gemeente jongeren bereiken? Dan is Snapchat jouw medium. De gemeente ’s-Hertogenbosch (Nederland) zag hier direct het potentieel van in.

Sinds 22 december 2015 heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch haar account geclaimd op Snapchat. “Sinds hun ouders een account hebben op Facebook, zijn jongeren vaak op andere sociale mediakanalen actief. Zo is Snapchat bij jongeren een belangrijke speler geworden”, aldus Erik Slofstra van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Maar ook dit medium evolueert snel: twintigers en dertigers worden steeds actiever op Snapchat.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een applicatie op de smartphone waarmee gebruikers content (foto, video, tekst en/of audioberichten) naar elkaar kunnen sturen. De zichtbaarheid van die content is beperkt tot maximum 10 seconden. Na het verlopen van de tijd ‘verdwijnt’ de content Dit maakt dat Snapchat populair is bij jongeren: Ze kunnen elkaar snaps sturen die meteen weer verdwijnen zonder schrik te hebben dat die content online een eigen leven gaat leiden. Ook kunnen gebruikers op Snapchat een verhaal bijhouden. In dit verhaal plaatsen ze foto’s en/of video’s die 24 uur zichtbaar blijven voor hun volgers/contacten. Dit is een populaire manier om Snapchat te gebruiken.

Snapchat laat ook toe om allerlei filters en effecten op de content te plaatsen waardoor een geheel nieuwe manier van communiceren ontstaat tussen mensen.

Waarom als openbaar bestuur op Snapchat?

De gemeente ’s-Hertogenbosch zet Snapchat in om mensen een blik achter de schermen te geven, om live verslag uit te brengen tijdens evenementen tot zelfs een virtuele rondleiding te geven bij de ‘afvalstoffendienst.’

Het doel van de gemeente is om jongeren te bereiken en het contact met hen te verstevigen rond thema’s die hen interesseren. Zo proberen ze via Snapchat bij te dragen aan een positief beeld van de gemeente en de organisatie. “Met het oog op jongeren die later op de arbeidsmarkt komen wil de gemeente een positief beeld meegeven van werken bij, in en voor de stad.”

Pioniers

Snapchat is nog een jong medium (2011) wat er volgens Erik Slofstra voor zorgt dat er af en toe een aantal ‘nadelen’ zijn. Zo laat Snapchat zich nog niet koppelen aan monitoring tools zoals OBI4WAN, Coosto en Buzzcapture. Ook statistieken genereren van het kanaal is nog onmogelijk. Gezamenlijk beheer wordt nog lastiger doordat er slechts één persoon tegelijk ingelogd kan zijn. Verder probeerde de gemeente geo-filters toe te voegen, maar Snapchat wees hun ontwerpen steeds af. De etiquette op Snapchat is ook nog niet zo bekend: vinden jongeren het wel fijn als de gemeente hen terug volgt?

“Op Snapchat heerst een positieve sfeer. Zo krijgt de gemeente weinig klachten of woede-uitbarstingen via dit kanaal. De doelgroep heeft ook weinig verplichtingen tegenover de organisatie. Soms krijgt de gemeente zelfs foto’s of filmpjes van jongeren die zo tonen hoe leuk ze de stad vinden. Een aantrekkelijk medium om mee aan de slag te gaan en de ontwikkeling te volgen!”

Met dank aan:

Erik Slofstra, sociale mediastrateeg bij gemeente ’s-Hertogenbosch.

Over de schrijver