arrow_drop_up arrow_drop_down
20 mei 2019 

8 tips om te publiceren op sociale media

Met 2,6 miljard gebruikers van sociale media wereldwijd in 2018, bieden sociale netwerken unieke mogelijkheden om producten en diensten te promoten en met consumenten in contact te komen. In deze blog hebben we 8 tips voor je om het publiceren via sociale media soepel te laten verlopen.

De meeste organisaties hebben sociale media marketing tot een integraal onderdeel van hun marketingmix gemaakt. Wil je relevant blijven en je onderscheiden van andere organisaties, publiceer je content dan  regelmatig – in sommige gevallen zelfs meerdere keren per dag – op verschillende sociale media platformen. Dit is een uitdagende taak die veel tijd en energie kan kosten als een goede strategie ontbreekt.

1. Definieer rollen

Of je nu een groot sociale mediateam hebt of niet, het is handig om rollen te definiëren. Wie komt met content-ideeën, wie beheert de content kalender, wie maakt de content en wie is verantwoordelijk voor het plannen en publiceren van de sociale media berichten op de verschillende netwerken? Denk ook na wie binnen de organisatie nog meer toegang nodig heeft tot de contentkalender. Zo moet het webcareteam bijvoorbeeld ook geïnformeerd worden over wat er gepubliceerd wordt, om voorbereid te zijn op eventuele vragen of reacties op de inhoud.

2. Creëer een workflow

Zodra je de rollen hebt gedefinieerd, is de volgende stap het opzetten van een workflow die het proces beschrijft van het maken, bewerken en goedkeuren tot het plannen en publiceren van de inhoud. Een goede workflow zorgt ervoor dat je een constante stroom van content hebt voor publicatie op sociale media.

3. Plan je content vooruit

Door je sociale media kalender ruim van tevoren te plannen, zorgt je ervoor dat je berichten van hoge kwaliteit zijn en in lijn met de algemene strategie. Zo heb je voortdurend waardevolle content in de aanbieding en heb je geen gaten of mis je belangrijke zakelijke data zoals de lancering van een product, evenementen en vakanties.

4. Laat ruimte open voor spontaniteit

Het is goed om vooruit te plannen, maar bedenk ook dat sociale media belangrijk zijn voor verspreiding van wat er nu gebeurt. Spontane posts over dingen die op dit moment plaatsvinden kunnen een hoop engagement creëren, dus laat hier ruimte voor over in je sociale media-planning. Haak in op een relevante gebeurtenis en laat zien dat je up-to-date bent over wat er speelt rondom je organisatie. Zorg ervoor dat je openstaat voor interactie op dit soort momenten. Een voorbeeld hiervan is de ‘Bring your kids to work day’ bij OBI4wan. Een bericht over deze gebeurtenis zorgde voor veel engagement op de LinkedIn post over dit moment.

linkedin-post-obi4wan

5. Gebruik een publishingtool voor op je sociale media

Vergeet niet hoeveel tijd het kost om elke dag op elk platform handmatig content in te plannen op een bepaald tijdstip. Met het groeiende aantal sociale media platformen wordt dit al snel een voltijdse baan. Een publishingtool helpt je om de efficiëntieslag te maken voor het inplannen van jouw sociale media content via één platform. Dit bespaart niet alleen heel veel tijd, maar zorgt er ook voor dat je kunt inplannen op elk gewenst moment, bijvoorbeeld na sluitingstijd.

6. Hou je geplande content in de gaten

Zorg ervoor dat je de geplande content in de gaten houdt en dit aanpast of verwijdert waar nodig. Er zijn scenario’s denkbaar waarin geplande content plotseling ongepast of verkeerd geïnterpreteerd wordt. Bijvoorbeeld tijdens een crisis, bijvoorbeeld door een schandaal rondom jouw producten of een ingrijpende gebeurtenis zoals een ramp.

7. Vergeet niet om de interactie aan te gaan

Je hebt je strategie en workflow voor jouw sociale media publishing uitgewerkt en je hebt genoeg content om te delen met je publiek. Fijn! Maar het werk stopt daar niet. Op het moment dat je content de wereld in stuurt, is het ook de bedoeling dat je de reacties hierop opvolgt. Het is belangrijk om contact te houden en eventueel proactief te reageren op jouw doelgroep. Sociale media is, in tegenstelling tot wat veel organisaties denken, nog steeds tweerichtingsverkeer. Bouw zorgvuldig aan je community en laat de kansen niet onbenut!

8. Analyseer je gepubliceerde content

Sociale media statistieken helpen je om erachter te komen hoe jouw posts presteren op de verschillende kanalen. Door verschillende formats uit te proberen leer je welke content geschikt is voor welk kanaal. Misschien kom je erachter dat je infographics het goed doen op LinkedIn, terwijl GIFs en video’s juist populair zijn op Facebook. Elk kanaal heeft zijn eigen kenmerken en natuurlijk doelgroep. Weet waar je content goed werkt helpt je om de kracht van elk kanaal te benutten.

Wil jij ook het beste halen uit sociale media publishing?

Wil je ook weten hoe je jouw sociale media posts eenvoudig plant, publiceert én analyseert voor optimale engagement met jouw doelgroep? Vraag dan vrijblijvend een gratis demo aan of neem contact met ons op via nadja@socialemediaburo.be.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies