SOCIALE MEDIA TRENDS IN CORONA TIJDEN
24 april 2020 
in corona

SOCIALE MEDIA TRENDS IN CORONA TIJDEN

In deze corona tijden swingt het sociale mediagebruik de pan uit. Ook professioneel worden er enorm mooie stappen vooruit gezet om toch in direct contact te blijven met de doelgroep, met de klant.
Het adverteren op sociale media is momenteel ook helemaal niet zo duur (want veel bedrijven zijn gesloten) en er zijn natuurlijk de voordelen van via sociale media met elkaar in contact te blijven. Social distancing wordt doorbroken dankzij de mogelijkheden van verbinding via de sociale netwerken.

Online diensten zijn nu aan een inhaalbeweging bezig en nieuwe bestedingsgewoontes zich aan het nestelen in het gedrag van de consumenten. Het gaat hierbij om online vergaderen, online leren, online shoppen etc.

Wie de voorbije jaren geïnvesteerd heeft in online zichtbaarheid en online vindbaarheid, plukt daar nu de vruchten van. Het gaat hierbij zowel om de website, al dan niet een webshop, vindbaarheid in Google en goed uitgebouwde sociale media kanalen. Online laagdrempelig aanspreekbaar zijn (webcare) maar ook een online dienstenaanbod uitbouwen (bv het geven van webinars is voor velen nu pas de eerste keer).

Het is ook een fantastische tijd voor wie met die online mogelijkheden wil experimenteren en nieuwe tools, functies en diensten wil activeren. Ze zijn niet langer een gimmick, er is meer sense of urgency om ze in te zetten.

De mogelijkheden van sociale media worden nu exponentieel meer gebruikt, ontdekt, omarmd.. we sommen de belangrijkste trends op.

  • TikTok verovert Vlaanderen. We slaan massaal aan het TikTokken, kinderen, BV’s, ouders.. Waar velen begin 2020 nog nooit van TikTok hadden gehoord, breekt het nu massaal door.

  • Live uitzendingen via sociale media: ter vervanging van offline events (bv een modeshow), een Q&A organiseren over corona-maatregelen (zoals de burgemeester van Torhout onlangs deed), live trainingen via een besloten Facebookgroep…

  • Via video’s krijgen we allerhande challenges, opdrachten, work-outs etc. (jeugdverenigingen, sportclubs, diëtisten…) in de tijdslijn of in groepen. Steeds meer mensen delen eindelijk hun expertise via video met hun klanten en doelgroep.

  • Videobellen met WhatsApp (en Messenger of Facetime), voor het voeren van gesprekken maar bv ook voor rondleidingen (makelaars), virtueel gidsen in winkels zodat mensen kunnen ‘shoppen’, adviesgesprekken via WhatsApp…

  • Webshops en winkels op Facebook en Instagram worden bij de vleet geopend.

  • Bestellen via Messenger en WhatsApp (privé berichten) is een evidentie geworden.

  • Challenges op de tijdslijn (foto’s uit de kindertijd en nog vele andere), maar bv ook het #kiekjevandedag van de gemeente Koksijde, om even te vluchten uit het #corona-bestaan maar ook de massale #mercivanuitmijnkot.

  • Ook voor de kinderen worden heel veel leuke video’s, opdrachten, activiteiten, kleurplaten en challenges verspreid via sociale media. In groepen (op Facebook en WhatsApp) delen ouders en leerkrachten ervaringen met elkaar om die online shift te maken (in het onderwijs) en kinderen te entertainen.

  • Influencers worden ingezet om de corona-boodschap en maatregelen te verspreiden naar specifieke doelgroepen en mee te ondersteunen.

  • …..

We zien een mix van toename gebruik van video in al zijn facetten (video’s maken, videobellen, live uitzendingen, TikTokken, Stories..), online diensten om te bestellen en te kopen via sociale media, inspanningen om bestaande activiteiten en initiatieven een online alternatief te bieden en blijken van solidariteit en medeleven tonen.
De basis blijft een doorgedreven gebruik van sociale media om kort op de bal te spelen, snel te communiceren en heel gericht de doelgroepen te bereiken (al dan niet met de hulp van het netwerk en influencers). Over het algemeen zijn we met z’n allen veel actiever op sociale media, voor privé en voor professioneel gebruik.

Ook de sociale mediakanalen nemen hun verantwoordelijkheid op in de wereldwijde corona-crisis.
Ze nemen hierbij prominente rollen in om officiële info mee te verspreiden, nieuwe emoticons om gevoelens te uiten en met elkaar in interactie te gaan en uitbreiding van de online faciliteiten, zo zal videobellen via WhatsApp binnenkort met 8 deelnemers kunnen.

POPULAIRE ONLINE OPLEIDINGEN SOCIALE MEDIA IN CORONA

In corona-tijden BOOMT het online leren. Op Someflex is de leeractiviteit tov één jaar geleden met maar liefst 85% gestegen!

Dit zijn de online opleidingen sociale media waar we nu heel veel inschrijvingen voor krijgen.
Deze sessies duren 1 uur en je krijgt er een mooie bonus bovenop. Check de programma’s:

Er zijn nog meer online opleidingen beschikbaar, check ze hier.

 

Wil je onbeperkt online opleiding sociale media volgen? Voor een vast bedrag?
Ontdek het Someflex-aanbod en neem een all-in lidmaatschap.

Met meerdere collega’s online sociale media bijleren? Ook dat kan!
Ontdek het actieplan ‘versnelde uitrol online sociale media leren’.

Over de schrijver