Offline of online opleiding sociale media? Het antwoord op deze vraag lees je hier.
04 juni 2020 

Offline of online opleiding sociale media? Het antwoord op deze vraag lees je hier.

Als we onze core-activiteit van Socialemediaburo.be samenvatten, dan zeggen we, wij zijn een ‘opleidings-boîte’, wij maken onze omzet door het geven van opleiding sociale media.  Van bij de start maken we 2/3 van onze omzet via online training. In 2016 online training geven, was een heel andere context als nu. Het 4 jaar hierin ervaring opdoen, voelt nu als een geschenk aan.

Toch doen of deden we nog steeds ook ‘offline’ trainingen. Waarom? Om dicht bij de noden te staan van de deelnemers, elkaar ‘te voelen’ en te kunnen inspelen op wat leeft en speelt in de groep. Die dynamiek en ervaringsuitwisseling is best leuk en interessant. Veel klanten van onze online trainingen, hebben ook al een offline training bij ons gevolgd. Die geven we vaak in opdracht van partners als VVSG, SBM, Voka, Syntra, Unizo etc.

Toch zijn wij vooral ook fan van online trainingen. Maar niet zomaar online opleidingen. Ik verklaar me nader.

Sinds de corona-weken is iedereen ondertussen overtuigd dat online aanbieden van diensten ook veel voordelen biedt. Eindelijk! Oef!
Helaas zien we dat die voordelen vaak te ‘eng’ bekeken worden, bv geen verplaatsingstijd.
Dat voordeel begrijp ik wel, als je de offline uren opleiding vervangt door online live uren opleiding. Maar dat is niet ideaal (vaak duren die sessies echt veel te lang).

 

Workshops, live trainingen, of ze nu offline en/of online zijn, zijn een product van wisselende kwaliteit. 
Logisch, de omstandigheden durven nogal eens verschillen:
Als een trainer al 100 keer dezelfde training heeft gegeven, is hij/zij dan elke keer even scherp? Of zit er al eens een dagje tussen met hoofdpijn, een slecht humeur of ja, dat gebeurt ook al eens: een ‘niet zo’n leuke groep‘.

Er zijn nog een aantal nadelen aan ‘eenmalige live trainingen’:

(1) deelnemers hebben maar 1 keer contact met de trainer

(2) je kan dus maar 1 keer vragen stellen

(3) deelnemers verdiepen zich maar 1 keer in het onderwerp

Na die ene trainingsdag gaan de deelnemers weer lekker naar ‘de waan van de dag’ op het werk en zijn ze al snel weer vergeten wat ze geleerd hebben, laat staan dat er iets van geïmplementeerd raakt.

Bij opleidingen sociale media, is deze ‘pijn’ nog groter want de houdbaarheid van de kennis die je die ene dag hebt opgedaan, is snel weer verouderd.

 

 

Daarom hebben wij in de loop der jaren die online trainingen naar een volgende fase getild, die resulteert in een beter leereffect waardoor de resultaten van de deelnemers veel groter zijn.  We zijn geëvolueerd naar een online leer-community. Dit heeft vele voordelen en biedt een mix van mogelijkheden en leer-ervaring, en dit is ideaal.
Als een opname van een micro-video-les eens niet goed gelukt is, doen we die gewoon opnieuw. Context-factoren hebben minder een invloed op de kwaliteit van de training. Een bibliotheek boordevol snackable videolessen, breiden we uit met online live ervaringen om vooral met inspiratie, voorbeelden, ‘why’ en veel goesting om stappen vooruit te zetten. Vervolgens kan het how-to geleerd worden via online leren in de videolessen-databank van Someflex. Daarbovenop zijn er ‘bootcamps’, fysieke leermomenten die vooral als doel hebben de opgedane leerstof toe te passen. Via online 1-op-1 coachings helpen we met meer strategische of ‘ingewikkelde’ vragen.

Kortom de nieuwe manier van sociale media leren is online, snackable (bij)leren, waardoor je met weinig tijd continu kunt (bij)leren en op een duurzame manier kennis opbouwt.

Sinds het uitbreken van de corona-crisis ligt het aantal verlengingen van de lidmaatschappen op Someflex, het online leren, op 100%.

Nog meer dan voorheen ervaren deelnemers de voordelen:

(1) ze hebben een paar maanden contact met elkaar en met de trainers

(2) ze kunnen op elk moment vragen stellen

(3) ze verdiepen zich gedurende een paar maanden regelmatig in het onderwerp

(4) continu, waar en wanneer ze willen, ‘bij leren en bij blijven’

(5) voor een vast bedrag toegang krijgen tot nieuwe ‘content’ op het leerplatform, een beetje zoals bij Netflix, maar dan leren

Deze nieuwe manier van online leren wordt om deze reden ook als meer duurzaam ervaren.

In een lidmaatschap op Someflex zit deze unieke mix van:

  • +1.200 snackable videolessen van max. 3 minuten die als videolessen-databank klaar staan, basis en gevorderd
  • Wekelijks instroom van nieuwe videolessen, tips, inspiratie
  • Antwoorden op alle vragen (laagdrempelig te stellen via een community, via een chatbot etc.)
  • Extra online expertsessies van 1u die verdieping geven rond een bepaald onderwerp, ook met externe experten
  • Challenges om met de opgedane leerstof aan de slag te gaan
  • Bootcamps, doe-sessies en community building.
  • ….

Voor een vast bedrag per jaar. Hoe makkelijk is dit budgettair ‘inplanbaar en inschatbaar’ in deze snel-evoluerende-materie.

De nieuwe manier van sociale media leren is grotendeels online, een continu proces om met weinig tijd (bij) te leren en is daardoor bovendien heel erg duurzaam.

Interesse of vragen? Aarzel niet ons te contacteren!  Of probeer het eens 3 dagen gratis uit! 

 

 

 

Over de schrijver