Wie maakt de eerste newsroom in België?
10 april 2017 

Wie maakt de eerste newsroom in België?

Voorbije donderdag trok Socialemediaburo.be naar Nederland. Samen met onze collega’s van HowAboutYou.nl hebben we een inspiratie-dag georganiseerd voor enkele Belgische klanten waaronder Stad Genk, Stad Sint-Truiden, Gemeente opglabbeek, Politiezone Bredene-De Haan, NMBS, Aquafin, Eandis en de Federale Politie.

Veiligheidsregio Utrecht

Op het programma stond een bezoek aan de Veiligheidsregio Utrecht waar we een unieke kijk achter de schermen kregen in het veiligheidsinformatiecentrum. Van hieruit worden alle interventies gestuurd en kan het, indien nodig, omgebouwd worden tot een heus crisiscentrum. Op verschillende schermen is de actuele veiligheidssituatie uit de regio te volgen en er werd ook gemonitord op sociale media.

Hoe werkt het veiligheidsinformatiecentrum? Je verneemt het in deze video.

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=k19x-G34zI8″]

In de namiddag trokken we naar het stadskantoor van Utrecht om een inspiratie-sessie bij te wonen over het maken van een Newsroom en TamTams.

Newsroom 

Een newsroom is een fysieke locatie met schermen. Het is een nieuwe manier om informatie te verzamelen. Via een online monitor wordt relevante Informatie van buiten naar binnen gehaald om vervolgens met de nuttige informatie aan de slag te gaan. De gemeente Utrecht heeft een eigen Newsroom: Newsroom 030, verwijzend naar het zonenummer. Via de monitor gaat de gemeente pro-actief op zoek naar informatie en kijkt wat leeft bij de burgers om hier op in te spelen.

Zo kan je:

  • Sneller acteren op opspelende vragen en issues
  • Sneller en effectiever reageren op vragen rond beleid en projecten
  • Communicatiever maken van de organisatie
  • Vergroten van ieders omgevingsbewustzijn
  • Bestuurlijke sensitiviteit vergroten
  • Beeldvorming over gemeente beïnvloeden

Naast een fysieke plek is het ook een nieuwe vorm van samenwerking in de gemeente waar disciplines als publieksvoorlichting (KCC/web), persvoorlichting en analyse (Communicatie) luisteren, monitoren en dialoog aangaan.

TamTam

Een TamTam kan je vergelijken met een moderne knipselkrant. Hierin worden relevante items voor de gemeente in verzameld. Niet alleen het mediabeeld maar ook het opiniebeeld en het bevolkingsbeeld. Elke dag leg je die TamTam voor aan het schepencollege en aan jouw collega’s en zo krijgt iedereen in de organisatie inzicht in wat er leeft en kan je hier ales volledig organisatie op inspelen.

Als je een Newsroom hebt, is zo’n TamTam de dagelijkse uitrol hiervan. Je kan ook TamTams maken, zonder een Newroom te hebben.

Bekijk meer tweets via de hashtag: #Tamtam2017 en herbeleef zo wat de deelnemers van deze dag vonden!


Het was een héél inspirerende dag en we zijn héél benieuwd wanneer de trend van ‘Newsrooms’ en ‘TamTams’ zich hier in België verderzet. Maakt jouw organisatie de eerste newsroom in België?

We zijn benieuwd! Wil je meer informatie of een begeleiding? We helpen je graag! 
Starten met monitoren op sociale media? Check ons groepsaanbod! 

Bekijk ook ons Videoverslag:

Geïnspireerd?
Wil je méér informatie? Over Newsrooms? Over het maken van TamTams? Aarzel niet ons te contacteren! 

 

Over de schrijver