Elke week lijsten we de nieuwigheden op in sociale medialand. We beginnen met nieuws over Facebook.
1. Inzamelacties bij verjaardagen op Facebook leveren mooi geld op
Steeds meer Facebook-gebruikers vragen hun vrienden om geen cadeau te kopen, maar in de plaats een goed doel te steunen. Artsen zonder Grenzen kreeg zo sinds begin dit jaar al 75.000 euro binnen, met dank aan 4.000 Belgische jarigen — en dat zonder één fondsenwerver de straat op te sturen.
Zo’n inzamelacties blijken dus heel succesvol te zijn om geld op te halen voor een goed doel.
Hoe zet je zo’n inzamelactie op?
Ga hiervoor naar www.Facebook.com/fundraisers.
Zet een actie op voor een non-profit organisatie of voor een eigen persoonlijk goed doel.
Volg de vervolgstappen:
- Bepaal hoeveel geld je wil ophalen en hoelang je actie mag duren of kies een thema als je in eigen naam een actie wil opzetten.
- Vertel het verhaal waarom je geld wil ophalen.
- Kies een omslagfoto en/of -video.
Je inzamelactie is klaar om te delen.
Meer weten over hoe zo’n inzamelacties werken en hoe je gericht doelgroepen kan bereiken? In Someflex, ons online leerplatform sociale media, vind je een uitgebreide bibliotheek aan korte videolessen waarmee je sociale media bijleert waar en wanneer jij dit wil.
2. Twitter krijgt een nieuwe lay-out
Twitter heeft zijn lay-out volledig vernieuwd. Het platform ziet er op de browser op desktop nu ongeveer hetzelfde uit als op hun apps. Ze maakten deze week het nieuws bekend via Twitter:
Woah, what’s this? A shiny new https://t.co/q4wnE46fGs for desktop? Yup. IT’S HERE. pic.twitter.com/8y4TMzqBGa
— Twitter (@Twitter) 15 juli 2019
Het nieuwe ontwerp wordt de komende maand naar alle gebruikers uitgerold. Heb jij het al?
3. YouTube lanceert learning playlists
Learning playlists zijn afspeellijsten waarop leervideo’s staan die kunnen worden onderverdeeld in verschillende leerniveaus. Elke afspeellijst heeft een eigen pagina waarop de lessen verder kunnen uitgediept worden. Deze learning playlists kunnen gratis of betalend worden aangeboden. Op deze manier wil YouTube zijn mogelijkheden als leerplatform uitbouwen.
Ook worden de mogelijkheden van ‘Super Chat’ uitgebreid.
‘Super Chat’ is een manier om betaalde berichten te sturen tijdens een livestream video zodat de persoon die aan het livestreamen is jouw bericht ziet:
Super Chat wordt uitgebreid met opvallende stickers die – tegen betaling – goed zichtbaar zijn in de livestream.