arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juni 2020 

Het einde van sociale media (zoals we het voor covid-19 kenden)

Op dinsdag 23 juni gaf ik een gratis webinar over de trends op sociale media na Corona.  Met maar liefst 140 deelnemers is het duidelijk hoeveel interesse die online shift opwekt. Ons leven in lockdown heeft een ongeziene impact gehad op onze gewoontes. Op ons dagelijks en professioneel leven, maar vooral op ons leven online.

Zo goed als alles wat pre-Corona offline kon, gebeurde plots online. Als kameleons pasten we ons aan. We gingen nieuwe platformen ontdekken, andere manieren zoeken om met elkaar en onze doelgroepen in contact te blijven en wrongen ons in allerlei bochten om onze business draaiende te houden. Voor sommigen stond -en staat nog- hun wereld even op zijn kop. Gelukkig hebben we sociale media, dachten velen. En wie het niet dacht, begon de voordelen al snel te ondervinden. We gingen massaal livestreamen en ontdekten met z’n allen TikTok, Zoom, Google Meet, Facebookgroepen, en andere.

Dat zaken snel veranderen, zeker op sociale media, dat zeggen en weten we al lang. Maar de snelheid waarmee dingen nu zijn veranderd, is ongelofelijk. Door Corona hebben we heel wat functies leren kennen die we enkele maanden geleden nog niet of amper gebruikten. Wat toen uitzonderlijk was, is nu normaal geworden.

DE ‘HERUITVINDING’ VAN SOCIALE MEDIA

Sociale media staat vandaag niet meer waar het begin januari stond. Pre-lockdown postten we allemaal foto’s en video’s op verschillende kanalen om onze volgers tevreden te houden en up-to-date te blijven. Nu is dat anders. Doordat we genoodzaakt waren op een andere manier te communiceren, moesten we zo snel mogelijk alternatieven zoeken. Je wekelijkse vergadering moest plots via Zoom, de modeshow voor je winkel gebeurde via live video en de interactie met je klanten of doelgroep bestond voornamelijk uit polls op je Instagram story. Had jij je deze zaken ooit zien doen enkele maanden geleden?

Nu we massaal online gingen (her)leven, stonden we voor bepaalde keuzes. We konden eraan meedoen, nieuwe mogelijkheden ontdekken en er vol voor gaan om het beste te maken van de situatie, of we konden ervoor kiezen de boot te missen en te hopen dat het offline bestaan zo snel mogelijk terug zou komen. Achteraf gezien was optie één duidelijk de beste keuze. Alle moeite en tijd die je ooit in je sociale media skills stak, wierpen nu zijn vruchten af. Sociale media is geen bijzaak meer. Straffer nog: het is een noodzaak. Wat ooit gezien werd als ‘een handig extraatje’ binnen je marketingstrategie, heeft nu een functioneel doel. Je gaat nu posten in functie van een bepaald doel. Nieuwe producten tonen, nieuwe klanten aantrekken, een bepaalde boodschap verspreiden, in contact staan met veel mensen op hetzelfde moment. We posten ‘in functie van’ en niet meer ‘omdat het moet’.

ONLINE SHIFT 

Die enorme online shift resulteerde in nog meer dagelijks gebruik op sociale media. Uw doelgroep zat in zijn kot en werd veel actiever. Die activiteit uitte zich voornamelijk op Facebook Messenger, WhatsApp en TikTok. We gebruikten meer toepassingen: video, live, online shops, online groepen,… Het was misschien ‘van moeten’, maar het was er wel. Nu zullen we zien hoeveel van die nieuwe gewoontes we gaan blijven inzetten post-Corona. De vrees voor een tweede golf is er en wordt jammer genoeg steeds groter. Er is al een nieuwe uitbraak in Duitsland en Iran. Niemand weet hoe het virus bij ons verder zal evolueren. Toch mogen we zeker spreken van ‘het nieuwe normaal’, want het normaal dat we ooit kenden is er niet meer. We moeten ons aanpassen, of we nu willen of niet. Sociale media helpt ons daarbij. Als je het nog niet gedaan hebt, dan is het NU hét moment om te investeren in ‘online’. Zorg ervoor dat je er bent als het offline niet meer kan. Dat je aanwezig blijft, dat je oplossingen zoekt en hebt. Dat je online klaar staat als het nodig is.

ALWAYS ON-MENTALITEIT

Denk: ‘always on’. Daarmee bedoelen we niet dat je non-stop op je smartphone moet zitten. Het gaat over een attitude, een mentaliteit. Het moet een mindset zijn of worden om bij elke stap te denken: hoe kunnen we dit vertalen naar online? Stel, je had een evenement gepland met 200 mensen, maar daar kunnen er nu nog maar 50 aanwezig zijn. Dan zou je onmiddellijk een online alternatief kunnen zoeken: Aha, ik kan nu het evenement livestreamen op Facebook en Instagram zodat er op die manier veel meer mensen kunnen meevolgen. Elke situatie biedt kansen, ook deze.

Sta even stil en kijk naar jezelf en je huidige situatie en omgeving. Investeer in kennis vergaren. Zorg dat je weet welke tools er ter beschikking zijn en wat er nieuw is. Eenmaal je daarvan op de hoogte bent, kan je nadenken over wat die tools, functies, apps,.. voor jou kunnen betekenen. Wie nu zegt: ‘TikTok, ik weet het toch zo niet,…’, moet even terug op zoek gaan naar de always on-attitude. ‘Ik weet het niet’ is een antwoord dat op dit moment even not-done is. Zoek het op, vraag eens rond, zoek goede voorbeelden, vergaar informatie. Daarna kan je nog zien of het mogelijkheden biedt en of jij er iets mee kan.

DE 5 GOUDEN TIPS 

Kennis vergaren is dus een goed begin waar je al zeer ver mee komt, maar er is een addertje: de houdbaarheid van kennis is beperkt. De materie verandert zo hard en zo snel dat je bijna nooit echt ‘mee’ kan zijn. Wekelijks zijn er nieuwe updates en komen er nieuwe functies. Het is dus niet omdat je één keer een lange, dure opleiding volgt, dat je het weet en mee bent. Eenmalig een opleiding volgen, werkt niet voor sociale media. Alles verandert, non-stop. Wat je vorig jaar hebt geleerd, is nu al achterhaald.

Misschien denk je nu: Oke, dus ik moet een always on-attitude hebben en met een eenmalige opleiding ben ik niet veel. Ik moet mee zijn en de nieuwste functies en trends weten, daarop inspelen en ze toepassen. Het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Er zit ook een grote kloof tussen weten en toepassen. Wat moet je dan wel doen om het ‘goed’ te doen en hoe begin je eraan? Met deze 5 gouden tips, kom je al een heel eind: 

  1. Investeer dagelijks in bijleren en een netwerk uitbouwen 

  2. Investeer in mee zijn en bijblijven (lees blogs, volg inspirerende mensen)

  3. Wees enthousiast en een believer (heb de discipline om vol te houden, dagelijks bijblijven is cruciaal. Lukt het je niet? Te weinig tijd? Zorg dan dat een collega het doet. Blijf nieuwsgierig)

  4. Bouw aan een sterk online netwerk (Waar je zelf van kan leren en vragen aan kan stellen. Beter een goede online community in een groep, dan 1.000 volgers op je Instagram)

  5. Betrek je collega’s bij je sociale media (Niet meer af en toe eens iets posten, betrek echt je collega’s bij content aanbrengen en delen.)

Sociale media is als topsport. Als je succesvol wilt zijn, dan moet je oefenen en experimenteren. Je moet er veel tijd in steken ‘behind the scenes’. Niemand ziet hoeveel Dries Mertens heeft getraind, maar wel de goals die hij scoort. Dat is ook zo bij sociale media. Niet uitbesteden, zelf doen! Op lange termijn moet je het uiteindelijk toch binnen pakken, want het verandert zodanig rap. Het gaat al lang niet meer over enkel een goede website of een online folder.

DE 7 TRENDS NA CORONA 

Wil je graag het volledige online webinar over dit topic herbekijken? Te weten komen wat de 7 belangrijkste trends zijn na Corona? En een goede portie duiding en concrete voorbeelden krijgen? Bekijk dan zeker de opname van het 30 minuten durende webinar via deze link.

Wil je mee zijn met sociale media en altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends? Volg ons dan zeker op Instagram @socialemediaburo_be, waar ik je elke maandag een sociale media update geef, zodat je weer helemaal mee bent.

See you online! 

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies