arrow_drop_up arrow_drop_down
13 mei 2020 
in TikTok

Een TikTok account voor je merk, bedrijf of organisatie? Zo doe je dat!

Do’s and don’ts op TikTok

TikTok bestaat al enkele jaren en toch blijft de populariteit van deze video-app enorm stijgen. Wat eerst uitsluitend een platform voor jongeren leek, blijkt nu verschillende leeftijdsgroepen aan te spreken. Ondertussen hebben ook al een groot aantal bedrijven en merken hun naam gemaakt op dit platform. Benieuwd hoe jij dit doet met jouw organisatie?

Wij helpen je op weg met enkele tips:

VIDEO-APP

TikTok is dé app bij uitstek als het gaat om het bewerken van video’s en het maken van leuke, originele en creatieve content. Er zijn oneindig veel mogelijkheden en trends om op in te haken. TikTok is een zeer sociale en interactieve app. Gebruikers maken, reageren, liken en delen non-stop. De app werd eerst voornamelijk door tieners gebruikt. Dit verklaart waarom de meeste gebruikers tussen 16 en 24 jaar zijn. Maar we zien dat steeds meer 30-plussers de app ontdekken.

CORONA LAAT TIKTOK BOOMEN

COVID-19 heeft voor bijna iedereen negatieve gevolgen, behalve voor TikTok. Onze huidige manier van leven lokte duizenden nieuwe gebruikers naar het platform. Velen begonnen met het maken van filmpjes uit verveling. De populariteit groeide zelfs zo hard dat op 5 mei de kaap van 2 miljard TikTok-gebruikers overschreden werd.

Ook in België zijn er een aantal TikTokkers die in korte tijd een grote fanbasis wisten op te bouwen. Enkele namen:

Stien Edlund

Doet mee met alle challenges en danst, heeft 2.6 miljoen volgers

https://www.tiktok.com/@stienedlund?lang=nl:

Céline Dept

Maakt sportieve filmpjes, voornamelijk over voetbal, heeft 7.5 miljoen volgers

https://www.tiktok.com/@celinedept?lang=nl:

Nour and Fatma

Twee zussen die dansen en aan de challenges meedoen, hebben meer dan 400.000 volgers

https://www.tiktok.com/@nourandfatma

TIKTOK ALS EXTRA MARKETINGKANAAL?

Langzaam maar zeker wordt ook dit platform ingezet voor marketingdoeleinden. Grote internationale merken zoals Nike genereren hier enorm veel views en user-generated content. Ook in Vlaanderen vinden steeds meer sectoren de weg naar TikTok. Zo zien we verschillende radiozenders, bedrijven, organisaties en zelfs politieke partijen leuke video’s maken en delen.

Dat is waar het uiteindelijk allemaal rond draait: originele video’s maken die eigen zijn voor je merk of persoonlijkheid. Op TikTok is authenticiteit, creativiteit en fun topprioriteit. Wil je zelf graag aan de slag? Dan is (af)kijken stap één. Download de app en scrol door de startpagina - ook wel de ‘voor jou’ of ‘for you’-pagina genoemd - om inspiratie op te doen.

WAAROM INZETTEN OP TIKTOK?

Maar waarom zou je nu meedoen met de hype? Als jongeren tussen de 16 en 24 jaar niet tot jouw doelgroep behoren, vraag je je misschien af wat het nut is om een TikTok-account aan te maken?

  • TikTok is wereldwijd aan een opmars bezig. Ook dertigers en veertigers ontdekken dit kanaal en spenderen er meer tijd op dan op andere sociale mediakanalen.

  • TikTok is enorm verslavend voor gebruikers. Wanneer jij als merk leuke en originele content maakt, dan is de kans groot dat mensen jou gaan volgen.

  • TikTok rolt momenteel advertentie-mogelijkheden uit zodat jij hierop kan adverteren. Wist je trouwens dat TikTok in het Facebook Audience Netwerk zit?

  • TikTok genereert - op dit moment - nog een groot bereik. Opbouwen van een kanaal gaat op dit moment nog relatief gemakkelijk.

  • Op TikTok tonen mensen wie ze zijn en vooral wat ze kunnen. Het kan een creatieve manier zijn om je als bedrijf of organisatie te tonen.

TIKTOKS MAKEN?

Op TikTok maak je met een paar ‘kliks’ video’s die je kan voorzien van tekst, effecten, filters, GIFS etc…Daarnaast beschikt de app ook over een oneindige muziekbibliotheek. Eén belangrijke opmerking: de filmpjes moeten tussen de 5 en de 60 seconden lang zijn, langer kan niet.

Als je een TikTok hebt aangemaakt, kan je deze delen via jouw andere sociale mediakanalen.

ENKELE DO’S & DON’TS

Do’s: 

  • Neem je kijkers onmiddellijk mee in je video, je hebt tenslotte maar 5 tot 60 seconden.

  • Breng content die eigen is aan je merk en persoonlijkheid.

  • Probeer humor te brengen in je video’s.

  • Neem filmpjes op met kinderen of dieren (werkt altijd).

  • Gebruik hashtags.

  • Doe mee aan huidige trends of challenges (Klik op ‘ontdekken’ in de app om te zien wat op dit moment trending is).

  • Deel je leukste TikToks ook op je andere kanalen.

  • Laat medewerkers of collega’s meedoen (hoe persoonlijker de content, hoe beter).

  • Straal vrolijkheid en enthousiasme uit (je wil tenslotte mensen laten lachen).

  • Maak je eigen ‘hashtag challenge’ en daag je volgers uit deze ook te gebruiken. (je kan hier eventueel een giveaway aan koppelen als extra stimulans)

  • Probeer uit te blinken in je eigen sector, dit zorgt voor volgers die écht geïnteresseerd zijn en je content appreciëren.

  • Voeg tekst toe en laat deze lang genoeg verschijnen op je video. Niets is frustrerender dan iets opnieuw moeten bekijken omdat je het de eerste keer niet kon lezen.

  • Reageer altijd als je reacties krijgt op je video’s.

Don’ts 

  • Vermijd te commerciële content. Toon dus geen producten of diensten.

  • TikTok is geen marktplaats, entertainment gaat hier boven verkooptrucs.

  • Je hoeft niet uren na te denken over een nieuw idee. Scrol op de ‘voor jou-pagina’, kijk wat er trending is en maak er je eigen versie van.

  • Push je volgers niet om je profiel te volgen of op een link te klikken.

  • Probeer niet het onmogelijke te doen. Sommige challenges of dansjes zijn veel moeilijker dan ze op het eerste zicht lijken. Lukt het niet? Probeer dan iets anders.

  • Voeg niet te veel of te lange tekst toe. 60 seconden is te kort is om veel te lezen.

  • Wacht niet tot het einde van de video om je boodschap te brengen. Val met de deur in huis. Wegklikken en verder scrollen is nergens zo makkelijk als op TikTok.

Geen inspiratie? Deze bedrijven deden het je voor én slaagden erin veel views en volgers te genereren met hun creatieve en humoristische aanpak:

Bekijk ook zeker wat trending is en haak hierop in:

Wil je meer te weten komen over de app en hoe je die voor professionele doeleinden best kan inzetten? Schrijf je dan zeker in voor onze online training die doorgaat op 19 mei om 11u.

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies