arrow_drop_up arrow_drop_down
13 mei 2019 

Boost jouw evenement met sociale media: 7 tips

Wil je méér bezoekers naar jouw evenement? Wil je de afwezigen laten zien dat ze ongelijk hadden én er meteen ook voor zorgen dat ze jouw volgende event niet zullen missen?

Via sociale media kan je wervenbetrokkenheid creëren en ook veel online visibiliteit krijgen voor jouw initiatief.
Niet alleen door wat je zelf post, maar ook door wat aanwezigen (deelnemers, partners, sponsors….) posten op hun tijdslijnen.

Stimuleer dit en krijg zo een grote online PR.

We geven je graag 7 concrete tips om nog meer uit sociale media te halen:

1. Bepaal een hashtag

Geen evenement zonder een eigen hashtag. Dit zoekwoord is de kracht van de online zichtbaarheid van jouw evenement. #zekerdoen!

Vergeet jouw hashtag niet te vermelden op al het print-materiaal (affiches, folders, tickets…).

Tip bij hashtags:
– Zorg voor een unieke hashtag (die zo niet in stroom van berichten komt die over iets anders gaan).

– Combineer jouw eigen hashtag met andere relevante hashtags om meer gevonden te worden.

2. Denk na over QR-codes

Een QR-code is een digitale code die mensen kunnen scannen om bijvoorbeeld naar een website gestuurd te worden. Ook voor jouw evenement kan zo’n QR-code een meerwaarde betekenen. Denk maar aan:

– Mensen die zich makkelijk kunnen registreren door de QR-code te scannen.

– QR-codes vergemakkelijken informatie-uitwisseling bij netwerken. Ken je de LinkedIn QR-code al?

– QR-codes kunnen op jouw evenement gebruikt worden om exclusieve digitale cadeautjes te krijgen. Denk aan een speciale filter op Instagram.

Zelf zo’n QR-code maken?

3. Planning is alles!

Maak een retro-planning op en start de conversatie met jouw doelgroep (deelnemers, partners, sponsors….) zeker 3 à 4 weken voor jouw evenement! 

Tips:

– Breng in beeld wie allemaal actief is op sociale media.

– Vermeld deze mensen en organisatie in jouw communicatie.

– Maak een contentkalender en plan berichten in op jouw verschillende kanalen.

– Zorg voor relevante berichten en inhakers.

– Ga de interactie aan en creëer online buzz over jouw evenement.

4. Sociale media verantwoordelijke?

Duid op de dag van jouw evenement een sociale media verantwoordelijke aan. Hij of zij zal het sociale media gebeuren opvolgen en sturen.

– Communiceren en opvolgen van de hashtags.

– Content maken en delen.

– Vragen beantwoorden en interactie aangaan met aanwezigen en thuisblijvers.

Tip:

– Maak een WhatsApp-groep aan waarin content kan gedeeld worden die jouw collega’s op het evenement maken. Zo kan de sociale media verantwoordelijke makkelijk content verzamelen en online delen.

5. Stimuleer online delen

Het is belangrijk voor jouw bereik dat mensen online vertellen dat ze aanwezig zijn op jouw evenement.

Hoe stimuleer je dit?

– Zorg dat de hashtag gestreamd wordt op aanwezige schermen waardoor mensen hun tweets en posts op Instagram zien verschijnen.

– Plaats een Instaprinter. Foto’s met jouw hashtag worden automatisch geprint. Een leuk cadeautje voor de deelnemers.

– Plaats een photobooth en moedig mensen aan om content te maken en te delen.

– Een fotokader kan ook leuk zijn om content te maken.

6. Facebook evenement aanmaken?

Dit is een vraag die we vaak krijgen. Is een evenement aanmaken op Facebook een goed idee?

Ja, vooral als je er méér mee doet dan alleen datum en uur invullen en mensen uitnodigen.

Een Facebook evenement biedt heel wat opties:

– Plaats updates in het Facebook evenement, zowel voor, tijdens als na jouw evenement.

– Ga ‘live’ in een Facebook-evenement.

– Voeg informatie toe.

Wist je dat: iedereen die op ‘geïnteresseerd’ of ‘aanwezig’ staat een melding krijgt van jouw berichten op de evenementenpagina.

Een evenement creëert een groter bereik dan een Facebookpagina, als je het goed aanpakt.

7. Voorzie stabiel internet

Het lijkt heel logisch maar toch wordt dit nog vaak over het hoofd gezien. Hebben mensen toegang tot een stabiel wifi-netwerk of hebben ze een goed-werkende 4G verbinding?

Indien je wifi voorziet, zorg dat dit duidelijk gecommuniceerd wordt:

– In het programmaboekje.

– Door de code uit te hangen op de locatie.

– Door de code bij de start van het evenement te communiceren.

Test op voorhand ook de stabiliteit van het wifi-netwerk.

Meer weten? Hoe pak je het aan?

Op 24 mei geven we hierover een online expertsessie.

In deze online expertsessie krijg je tips, tricks en inspiratie hoe je met sociale media jouw evenement – groot of klein- kan boosten met sociale media!

Over de schrijver
Wij gebruiken cookies