8 tips voor de beste media monitoring-resultaten
07 mei 2019 

8 tips voor de beste media monitoring-resultaten

Media monitoring is niet meer weg te denken uit ons digitale tijdperk. Het brengt een schat aan waardevolle data naar boven. Maar hoe haal je nu écht de beste resultaten naar boven voor jouw organisatie? Met deze 8 tips word jij een expert op dit gebied en ontwikkel jij hét recept voor het meten en vergroten van effectieve communicatie!

1. Bepaal het doel en daarbij behorende KPI’s

Media monitoring draagt op veel vlakken bij aan meer kennis van jouw organisatie binnen de markt. Bepaal van tevoren duidelijke doelstellingen met betrekking tot monitoring, zodat je gericht kunt zorgen dat je de juiste informatie naar je toe trekt.

Meet bijvoorbeeld het effect van een campagne door te kijken naar volume en sentiment rondom jouw merk in combinatie met de campagne. Mensen spreken online graag hun mening uit. Analyseer deze berichten en pas je campagne waar nodig aan. Gebruik de gratis feedback ook om toekomstige campagnes te verbeteren. Andere doelen kunnen onder andere zijn: het in kaart brengen van jouw online reputatie of een crisissituatie, een analyse van jouw online klantenservice of een benchmarkonderzoek waarin je producten, diensten of je merk afzet tegen concurrenten.

2. Alleen de beste monitoring software is goed genoeg

Alleen door één overzicht te krijgen van alle berichtgeving rondom jouw organisatie, ben je in staat om stappen te zetten. De hele dag zelfstandig alle berichtgeving via social media kanalen, blogs, fora én offline media in de gaten houden is onbegonnen werk. Zorg ervoor dat je een tool kiest die voldoet aan jouw wensen en eisen. Bijvoorbeeld een tool waarbij je online én offline kanalen kunt monitoren, online rapportages kunt delen en slimme alerts kunt inzetten voor belangrijke topics of stakeholders.

3. Zorg voor intern draagvlak binnen jouw organisatie

“Better safe than sorry” is voor veel organisaties het motto en vaak ook de reden om terughoudend te zijn met het gebruik van social media. Maar monitoring draagt niet alleen bij aan het benchmarken van jouw organisatie, het geeft ook de mogelijkheid om feedback te verzamelen, campagnes te monitoren én klantenservice te analyseren. Neem het management mee in welke inzichten social media opleveren voor jouw organisatie. Zorg voor een goede rapportage en laat via een narrowcastingscherm realtime zien wat er op social media speelt.

OBI BrandmonitorMedia monitoring tools, zoals de OBI Brand Monitor, bieden de mogelijkheid om grafieken te krijgen van volumes en bereik van de berichtgeving, maar maken ook sentiment analyse, stakeholder monitoring en uitgebreide rapportages en narrowcasting mogelijk. Op deze manier ben je altijd op de hoogte van wat er online speelt rondom jouw organisatie. Deze inzichten vormen de basis van strategieën voor onder andere marketing, sales, productontwikkeling en service.

4. Anticipeer tijdig op een crisissituatie en voorkom reputatieschade

In een wereld waarin situaties binnen no-time uit de hand kunnen lopen, is het goed om altijd en overal op de hoogte te blijven van wat er speelt. Bij een crisis zijn social media een belangrijke informatiebron. Zowel de eigen social media accounts als alle informatie die gepost wordt geven inzicht in de ontwikkeling van de crisis.

Stel alerts in binnen jouw monitoring software die je op de hoogte stellen van een plotselinge toename van het volume. Benut daarnaast narrowcasting om realtime het verloop van de crisis in de gaten te houden en te laten zien aan collega’s en/of het management. Pas de woordvoering aan op basis van de verkregen inzichten, bijvoorbeeld door in kaart te brengen welke journalisten invloed hebben op de crisis en deze proactief te benaderen bij het brengen van een statement vanuit de organisatie.

Interesse in een mediamonitor in jouw organisatie? Maak dan gebruik van ons voordelig groepsaanbod!

5. Benut alle kansen van monitoring

Social media zijn niet langer alleen geschikt voor branding. Het web zit vol potentiële klanten die uitkijken naar een juiste invulling van hun behoeften. Gebruik de signalen op social media voor sales, marketing én service. Signaleer aan de hand van de juiste zoekopdrachten de koopintentie van potentiële klanten, pas je marketingboodschap aan op relevante wensen en populaire topics én bied de beste service door op tijd op de hoogte te zijn van vragen en klachten.

6. Ontwikkel de juiste vaardighedenset

De media staan altijd aan. Daarmee is media monitoring al lang niet meer iets wat je ‘er even bij doet’. Zorg voor mensen met de juiste skills en kennis die je verder kunnen helpen of laat analyses uitvoeren door een gespecialiseerd team. Koppel de doelstellingen van social media monitoring aan bedrijfsdoelstellingen en zorg voor een planmatige operatie. Zorg er echter ook voor dat je team flexibel genoeg is om te anticiperen op onverwachte ontwikkelingen.

7. Beperk je niet alleen tot online berichtgeving

Beperk jezelf niet tot het analyseren van online berichtgeving, zoals social media berichten of berichten op websites, blogs en fora. Zorg er ook voor dat je aanvult met radio, tv en printmedia, zodat je een 360 graden beeld krijgt van jouw organisatie en alle berichtgeving daar omheen. Dit geeft extra inzichten met betrekking tot PR en geeft sturing binnen jouw communicatiestrategieën.

8. Monitoring is meer dan cijfers en grafieken

Monitoring gaat verder dan alleen cijfers en grafieken. Het doel van monitoring zou moeten zijn om de ‘so what’ achter de cijfers te bepalen. Stop dus niet bij het uitdraaien van grafieken en cijfers, maar zorg ervoor dat je met de hulp van een data analist ook op de hoogte bent van de actiegerichte inzichten.

reputatie-pijlersDoor naar historische data rondom jouw organisatie te kijken, ben je in staat trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Bijvoorbeeld: hoe is jouw merkreputatie online veranderd na een crisis of wat zijn de belangrijkste berichten en thema’s die invloed hebben op deze reputatie? Vergelijk de inzichten per jaar, kwartaal of maand met elkaar en stuur bij waar nodig, bijvoorbeeld door de eigen communicatie op belangrijke thema’s te richten.

Interesse in een mediamonitor in jouw organisatie? Maak dan gebruik van ons voordelig groepsaanbod!

Over de schrijver