Training: newsroom en tamtam.
Wat kan je er mee en hoe pak je het aan?

20/06/2019 dagtraining in de lokalen van de VVSG.

Online mediamonitoring (en uitbouw webcare) wordt door steeds meer overheidsorganisaties gedaan. 

Maar heb je al gehoord van een newsroom of tamtam? 

Newsroom

Een newsroom maakt mediamonitoring in een organisatie heel zichtbaar.

Medewerkers kunnen via dashboards live volgen wat er over de organisatie en relevante onderwerpen online wordt gezegd. Als het nodig is, kan direct worden ingegrepen.

Tamtam

Met een tamtam breng je het omgevingsbeeld in de mailbox van jouw collega's.

Je gebruikt de term ‘tamtam' voor een beknopte rapportage gemaakt op basis van structurele mediamonitoring. Dit omgevingsbeeld is snackable en bestaat uit maximum twee A4’tjes, in combinatie met een scherpe duiding. Dit geeft inzicht in wat er speelt in de media, bij opiniemakers en bij inwoners. 

Een tamtam is een moderne knipselkrant, met nieuwsberichten en uitingen op sociale media als bronnen. 


Zo kan bijvoorbeeld een handvol signalen over een maatregel niet zo relevant lijken, maar als ze deel uitmaken van een reeks klachten gedurende langere tijd wèl. Voorbeelden van zo'n tamtam vind je hier.

Daarnaast voegen sommige organisaties zelf signalen toe die ze krijgen van het klantencontactcentrum, informatieavonden of wijkmanagment. Uit onderzoek in Nederland blijkt dat bij grote gemeenten vaker (57%) gebruik wordt gemaakt van informatie uit het KCC dan middelgrote gemeenten (11%) of kleine gemeenten (27%). Hoe meer informatiebronnen gebundeld worden, hoe completer het omgevingsbeeld.


Onlangs trokken we met een aantal vlaamse lokale besturen naar gemeente Venlo (NL) om hun newsroom te gaan bekijken: 

Deze sessie gaat door op 20 juni tussen 10u-16u30 

Locatie: in de lokalen van de VVSG (Huis Madou)

Prijs: 397€ excl. BTW per deelnemer (incl. broodjeslunch)

Werkwijze: 

Het programma van de eendaagse training tamtams biedt een mix van maatwerk en aanpakken. 


Om te starten scherpen we duidingskracht van de deelnemers. Hiertoe gaan we in op de drie bekende velden van beeldvorming: media, opiniemakers en bevolking. Tevens laten we zien dat dé bevolking niet bestaat. Dit is een essentieel gegeven om online reacties goed te kunnen plaatsen. 


Ter inspiratie en ondersteuning laten we diverse tamtams van andere gemeenten zien. Deze dienen ter scherping van de variant die jouw organisatie wil maken. 


Na de lunch gaan we aan de slag met het maken van een tamtam voor de eigen organisatie. Daarbij leer je als deelnemer ook om méér te halen uit de monitoringtool OBI4WAN.

We eindigen met de wrap-up: we presenteren de gemaakte tamtams aan elkaar om met de gekregen feedback de tamtams nog kwaliteitsvoller en relevanter te maken. 


Ook bespreken we dan manieren om:

  •  De tamtam goed te benutten in de organisatie. 
  •  wat ervoor nodig is aan menskracht en duidingskracht in het team om van de tamtam een succes te maken. 

DOELGROEP:

Communicatieprofessionals die stappen vooruit willen zetten met sociale media en regelmatig een volledig omgevingsbeeld in de organisatie willen brengen. 


Zo wordt de organisatie meer omgevingsbewust gemaakt en kan er ingegrepen worden indien nodig. 

Wat heb je nodig?

  • Een eigen laptop (meebrengen) en jouw login voor OBI4wan   
  • Ervaring met het maken van een eenvoudig rapport in OBI4wan
  • Ervaring met het maken van een eenvoudige zoekopdracht in OBI4WAN

Neem jij deel aan deze eerste tamtam en newsroom training in Vlaanderen? 

Trainer/expert: Aart Paardekooper 

Deze sessie wordt geleidt door Aart Paardekoper. Hij is een expert in het maken van omgevingsanalyses. Hij hielp meer dan 100 Nederlandse organisaties bij het adviseren van een newsroom en het maken en ontwikkelen van tamtams. .

Interesse?

Mail naar nadja@socialemediaburo.be