Online ambassadeurschap start met voldoende kennis over sociale media 💪
07 januari 2019 

Online ambassadeurschap start met voldoende kennis over sociale media 💪

Heb je het als organisatie ook al gemerkt? Het organisch bereik op sociale media daalt, waardoor het steeds moeilijker wordt om jouw doelgroep te bereiken.

Je hebt hierbij 2 mogelijke oplossingen:

Adverteren?

Ofwel adverteer je en omzeil je zo de sociale media-algoritmes. Alleen, adverteren is niet gratis en vergt specifieke kennis om dit goed te doen.

Medewerkers inschakelen als online ambassadeurs?

Een tweede optie is om jouw medewerkers in te schakelen als online ambassadeurs. Als bedrijf of organisatie heb vaak een aantal medewerkers waarvan de meeste op een natuurlijke manier fan zijn van jouw organisatie, want ze werken immers voor jouw organisatie, toch? De volgende stap is dat zij content gaan delen met hun eigen netwerk en zo online jouw boodschap uitdragen. Wanneer je weet dat mensen meer geloof hebben in wat hun vrienden zeggen (Word of Mouth) dan wat bedrijven of organisaties zeggen, dan zie je in dat jouw boodschap, die gedeeld wordt door een medewerker, veel sterker zal binnenkomen bij mensen dan wanneer je zelf iets deelt als organisatie.

Wanneer medewerkers vanuit een eigen intrinsieke motivatie content delen, en liefst content die ze zelf gemaakt of bewerkt hebben, dan ben je als organisatie naar ‘online reputatie’ toe heel goed bezig.

Om zo’n (interne) ambassadeurs-campagne te starten is het belangrijk dat jij als organisatie content maken en delen ‘faciliteert’. 

En hier knelt vaak het schoentje. Uit ons jaarlijks onderzoek“sociale media voor lokale besturen”, blijkt dan het algemeen kennisniveau sociale media in veel organisaties te laag is. Hierdoor weten veel medewerkers niet hoe ze sociale media kunnen inzetten, laat staan zelf content maken. Opleidingsbudget gaat vaak naar communicatieprofielen, waardoor een grote groep mensen binnen de organisatie niet mee is.

Wil je al jouw medewerkers inzetten als online ambassadeurs? Dan is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie de mogelijkheden van sociale media kent. Zo kun je als organisatie grote stappen vooruit zetten op vlak van online zichtbaarheid en community.

Om organisaties hierbij te helpen ontwikkelden we SOMEFLEX.

Dit is een online platform met snackable videolessen van 3 minuten waarin je leert hoe de sociale mediakanalen werken (how to). Je krijgt tips, tricks en heel veel inspiratie. Je leert gratis apps en tools kennen waarmee je zelf content kan maken en je krijgt toegang tot maandelijkse webinars. Sociale media veranderen continu maar met Somelfex blijf je volledig up-to-date.

Zet met heel jouw organisatie stappen vooruit en stimuleer online ambassadeurschap bij jouw medewerkers. 👊

Over de schrijver