Creëer een open keuken sfeer, met sociale media.
16 maart 2018 
in Nieuws

Creëer een open keuken sfeer, met sociale media.

We kennen het allemaal: je stapt een restaurant binnen en ziet achteraan de gebruikszaal de kok met veel overgave de borden dresseren in zijn open keuken. Hij veegt met een handdoek, die met een punt achter zijn schort zit, nog een laatste keer langs de rand van het bord. Iemand brengt vervolgens de maaltijd naar de juiste tafel. Er wordt in potten geroerd en de lepel waarmee hij proeft verdwijnt meteen in de vaat. Het straalt vertrouwen uit. Iedereen mag zien wat die man doet. Iedereen kan zich ervan vergewissen dat de keuken net en proper is. Het nodigt uit om nadien waardering te uiten of gewoon kort in gesprek te gaan. Er zijn geen geheimen en de maaltijd smaakt eens zo lekker.

Als organisatie of bedrijf kan je moeilijk elke dag klanten ontvangen in de werkruimte, maar sociale media kan een venster zijn. Een ‘open keuken’ waarlangs mensen zich een beeld kunnen vormen van de – figuurlijke – interne keuken van je organisatie of bedrijf. Of je nu een commercieel product verkoopt of in de non-profit sector actief bent, mensen en klanten zijn nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid wordt hoe dan ook ingevuld, of jij dat nu toelaat of niet. Met speculaties en vermoedens wanneer het nodig is, via het venster dat je zelf creëert als dat een optie is. Mensen en klanten willen vandaag ook op zijn minst de kans om in interactie te treden. Er mogen geen geheimen zijn.

Gun je klanten, potentiële klanten en doelgroep een blik achter de schermen. Toon hoe je organisatie of bedrijf transparant werkt.
Het straalt vertrouwen uit en illustreert dat je als producent of dienstverlener trots bent op wat je elke dag tot stand brengt. Terechte trots mag gedeeld worden en een goed gebruik van sociale media is het perfecte kanaal daarvoor.
Medewerkers in beeld brengen, persoonlijk vragen beantwoorden en een stuk van je werkwijze toelichten zijn stuk voor stuk zaken die geruststellen. Authenticiteit uitstralen. Transparantie illustreren.

Sociale media gebruiken als ‘open keuken’ vergt een bepaalde bereidwilligheid en de juiste instelling, maar het zorgt voor een vertrouwensrelatie op lange termijn. Voor een vorm van openheid, die zich onmiddellijk vertaalt in waardering. Het werkt uitnodigend. Het zal een aangename sfeer creëren, intern en bij klanten. Er zijn immers geen geheimen.

Wil je meer leren hierover? Hoe pak je het aan? Leren hoe anderen het aanpakken? Dan ben je welkom als lid van Someflex! 
Over de schrijver