Alles wat jij moet weten over TikTok
In Nederland heeft TikTok de kaap van 1 miljoen gebruikers overschreden. Ook hier in België is de app aan een enorme opmars bezig bij jongeren. Tijd om dit ‘booming’ sociale mediakanaal te bespreken.
Wat is TikTok?
TikTok is een gratis app op de smartphone (iOS en Android) waarmee gebruikers korte video’s maken en delen met hun volgers. De app is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance. Dit bedrijf kocht in 2017 de populaire app musical.ly. Deze app werd zeer populair omdat gebruikers hun favoriete muziek konden lipsyncen. Dit is ook de sterkte van TikTok. Heel veel gebruikers lipsyncen hun favoriete muziek alsof ze zelf de popster zijn en delen dit met de wereld. Het lipsyncen gaat vaak gepaard met een dansje of met een humoristische insteek.
TikTok video’s kunnen ook op desktop worden bekeken.
Videomontage
Uniek aan TikTok is dat de app een zeer geavanceerde en gebruiksvriendelijk montage tool bevat. Hierdoor kunnen gebruikers hun video opnemen, bewerken en delen zonder dat er een externe app of tool aan te pas komt.
De app heeft heel wat filters en effecten die je video nog leuker maken. Ook bevat de app een indrukwekkende muziek-en geluidencollectie waaruit je gratis muziek kan gebruiken.
TikTok is sociaal
Een tweede sterkte aan TikTok is dat de app zeer sociaal is. Er worden regelmatig challenges gehouden of gebruikers gaan in duet met elkaar. Dit zorgt voor een leuke interactie. Op TikTok geef je hartjes als je een video leuk vindt en kan er onder de video worden gereageerd. Ook kan een TikTok video worden gedeeld op andere sociale mediakanalen.
Waarom even een kijkje nemen op TikTok?
TikTok gaat zeer snel. Video’s zijn van korte duur en je swipet er vlug doorheen. Daarom is storytelling heel belangrijk. Je hebt maar een paar seconden om je kijkers ‘binnen te trekken’. Dit zet aan tot creativiteit en out-of-the-box denken.
Als bedrijf of organisatie is het belangrijk om creatief na te denken hoe je jouw producten of diensten kan uitspelen op TikTok.
Mooi voorbeeld hierbij is een campagne van EastPak gemaakt door creatief agency Hurae.
Op wat te letten?
TikTok is heel populair bij millennials. Rechtsreeks reclame voor een product of dienst is volledig uit den boze.
- Bekijk heel wat TikToks en raak geïnspireerd door de mogelijkheden. Wie weet dansen jij en jouw collega’s binnenkort op de nieuwste popsong?
- Kijk hoe je jouw producten of diensten kan integreren in zo’n video’s. Wie een beeld van een fles cola ziet, denkt direct aan reclame. Maar wanneer die fles cola in combinatie met Mentos verandert in een raket is het commerciële aspect veel verder weg.
- Waarom geen TikTokkers – zo heten de gebruikers op TikTok- uitnodigen voor een challenge .. met jouw product of dienst?
- TikTok rolt momenteel ook zijn advertentie-tools uit. Deze zijn op dit moment in België nog vrij beperkt maar verwacht wordt dat in 2020 steeds meer bedrijven en organisaties zullen adverteren op dit platform.
Hoe word je opgepikt op TikTok?
- Haak in op challenges. Elke week zijn er nieuwe trends of uitdagingen op TikTok waarop heel veel gebruikers inhaken.
- Ga een duet aan met andere TikTokkers
- Gebruik hashtags en ga op zoek naar wat trending is
- Amuseer je vooral! Ook op TikTok is authenticiteit heel belangrijk!
Ter inspiratie: 9 internationale merken die TikTok goed begrepen hebben
Blijf mee met de nieuwe popmuziek
Een leuk weetje om mee te eindigen: wie actief is op TikTok kan ‘voorspellen’ welke muziek de hitlijsten binnen een paar maanden gaat aanvoeren. Bepaalde muzieknummers worden heel populair op TikTok waardoor ze plots heel wat meer gestreamd worden. Hierdoor worden ze ook op radio en klassieke media opgepikt.