5 redenen waarom WhatsApp ook relevant is voor jouw organisatie
08 november 2018 

5 redenen waarom WhatsApp ook relevant is voor jouw organisatie

WhatsApp, de berichtenapp die vooral op de smartphone wordt gebruikt is populairder dan ooit. Heel veel dagdagelijkse communicatie tussen mensen gebeurt via dit kanaal en steeds meer organisaties en bedrijven beginnen de mogelijkheden van de app te ontdekken. 

In dit blogbericht geef ik je 5 redenen waarom WhatsApp ook relevant is voor jouw organisatie. Want WhatsApp professioneel inzetten boomt!

1. WhatsApp telt meer dan 1,5 miljard gebruikers wereldwijd

Over de populariteit van de app valt niet te twijfelen. Facebook, eigenaar van WhatsApp, denkt dat de app begin 2019 de kaap van 2 miljard gebruikers zal overschrijden.

Exacte cijfers over het WhatsApp gebruik in België zijn er niet beschikbaar maar als we kijken naar Nederland – onderzoek uitgevoerd door marketingfacts.nl – dan zien we dat er ruim 11,5  miljoen Nederlanders actief zijn op WhatsApp. Daarmee heeft WhatsApp, Messenger die andere populaire berichtendienst van Facebook, ingehaald. Recent onderzoek van Howaboutyou.nl zegt dat tegen eind 2019 70% van alle  Nederlandse overheden WhatsApp gaan gebruiken.

2. Jouw doelgroep is erop actief

Als je weet dat WhatsApp heel populair is dan is de kans groot dat jouw doelgroep erop actief is. De basisregel luidt: ‘ga daar waar je doelgroep op actief is.’ Dit zorgt er trouwens ook voor dat WhatsApp een heel laagdrempelig kanaal is aangezien veel mensen de app hebben staan op hun smartphone en gebruiken. De valkuil voor veel organisaties is om zelf een app te ontwikkelen die mensen moeten installeren, wat voor veel gebruikers een drempel is.

3. Verschuiving naar meer privéberichten

Een trend die we de laatste jaren steeds meer zien is dat mensen hun vragen stellen aan organisaties via privéberichten. Vroeger gebeurde dit vaak via openbare berichten op Twitter en in mindere mate op Facebook.

Omdat WhatsApp voor veel mensen een belangrijk communicatiekanaal is geworden,verwachten ze ook dat ze via dit kanaal vragen kunnen stellen aan organisaties en bedrijven.

Welke organisaties goed bezig zijn op WhatsApp lees je hier 

4. WhatsApp is gratis (en blijft dit ook voor gebruikers)

Waar is de tijd dat WhatsApp nog te betalen was? In het begin van zijn bestaan was WhatsApp gratis te gebruiken en vanaf jaar 3 moest je 0,89 cent betalen. Dit is verleden tijd en WhatsApp is gratis voor alle gebruikers.

Let wel op: WhatsApp kondigt aan om in de toekomst met advertenties te werken. Daarnaast komt er een betalingssysteem voor bedrijven en organisaties. Maar dit systeem geldt voor het extra versturen van berichten. Wanneer mensen aan een organisatie een vraag stellen via WhatsApp kan je die – binnen 24 uur – gratis blijven beantwoorden. Lees er hier alles over.

5. WhatsApp for business biedt heel wat mogelijkheden 

WhatsApp for business is de zakelijke variant van WhatsApp die organisaties en bedrijven heel wat mogelijkheden biedt om te communiceren met hun doelgroep. Zo maak je bijvoorbeeld een bedrijfsprofiel aan, heb je verschillende standaardantwoorden en kan je openingsuren instellen.

Wil je bijleren over WhatsApp en sociale media waar en wanneer jij dit wilt aan de hand van snackable videolessen van 3 minuten? Dan is Someflex iets voor jou! 💪

Over de schrijver