Hoe kies je een winnaar van je wedstrijd op Facebook?

geplaatst in: Nieuws | 0

Wij krijgen heel vaak vragen over het organiseren van wedstrijden op Facebook. De meest gestelde vraag: Hoe organiseer je een wedstrijd op Facebook?

 

Waarom een wedstrijd op Facebook organiseren?

 

Wedstrijden zijn een leuke manier om met jouw doelgroep in interactie te treden. Maar Facebook heeft hiervoor eigen regels, je vindt ze hier.

Je kunt heel eenvoudig een wedstrijd houden op de tijdlijn van je pagina. Ja, dat mag!

Misschien vind je zelf wedstrijden niet leuk en denk je: Dat is niks voor mij. Maar dat mag je niet weerhouden! Bedenk: Is het iets voor mijn publiek? Zo ja, dan kun je het toch een keer proberen? Er kan niks fout gaan. Behalve dat er niemand mee doet. Ja dat kan, maar dat weet je nu al…

Hoe ga je te werk?

Kies of maak een leuke afbeelding. Schrijf in je tekst wat er te winnen valt en wat men er moet voor doen. Daarna kan je de post plaatsen. Let wel op een paar belangrijke dingen:

  1. Verzin een leuke, originele actie. Bedenk; wat vindt mijn doelgroep leuk om te doen en te winnen. Kies voor een waardevolle prijs. Iets waardevol voor de winnaar. Het kan een product zijn, maar misschien ook een dienst, een sessie, een bezoek…
  2. Zorg dat de prijs relevant is. Een Ipad winnen als je een bakkerij hebt, is dus niet relevant. Een week lang gratis brood wel. Dan komt de winnaar meteen ook naar je winkel.
  3. Je stelt beter niet als voorwaarde dat deelnemers jouw pagina moeten liken om te winnen. Dus bijvoorbeeld: ‘Like mijn pagina en win’. Je mag vragen om te delen of taggen, maar delen of taggen mag geen voorwaarde zijn om te winnen. Wat mag wel? ‘Geef een reactie op dit bericht en win’. Of ‘like dit bericht en win’. (Dus niet de pagina)
  4. Je mag de winnaar bekend maken op je tijdlijn. Je kunt dit doen in een apart bericht of in een reactie op het wedstrijdbericht.
  5. Gebruik een afbeelding en tekst. Bijvoorbeeld van de te winnen prijs. Een afbeelding spreekt meer aan dan alleen tekst.
  6. Promoot de actie ook op je andere sociale mediakanalen, eventueel ook op je persoonlijke tijdlijn. En natuurlijk in je nieuwsbrief.

En na een succesvolle wedstrijd, volgt de vraag:

 

 

Hoe duid je makkelijk en eerlijk een winnaar van je wedstrijd aan?

Hiervoor kan je gebruik maken van Fanpage Karma, een leuke, simpele en gratis app.

Plaats de URL van de bewuste wedstrijd-post in het venstertje op de Fanpage Karma pagina  en klik op de groene ‘Identify winners’ knop. Succes!

 

wedstrijd op Facebook

 

 

Vond je dit blogbericht interessant? Lees hier hoe je een fotocarrousel maakt op Facebook.

Deel deze content eenvoudig met jouw sociaal netwerk...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on TumblrEmail this to someoneBuffer this pagePrint this page